De vele lessen van de #IceBucketChallenge

Wat een emmer koud water al niet teweeg kan brengen!

De afgelopen maand heeft de #IceBucketChallenge de diverse sociale media gedomineerd. Zo'n succes willen we als fondsenwervers allemaal wel! Daarom is het leerzaam om de vele succesfactoren op een rijtje te zetten.

Heel wat collega-bloggers hebben dat inmiddels gedaan. Dit is de samenvatting van hun analyse.

Van grote, zichtbare, veel besproken fondsenwervende acties kan je leren. Daarom moet je ook altijd even terugkijken en analyseren wat deze actie nu zo goed maakte.

Veel mensen hebben er een mening over. Maar met deze meningen kan ik uit de voeten:

1. Kivi Leroux Miller wijst op 5 succesfactoren:
  • Mensen kunnen zelf iets doen;
  • Meedoen is drempelloos, er is niets bijzonders voor nodig;
  • Het is snel en eenvoudig uit te voeren;
  • Je moet er iets voor opofferen;
  • Het is ook een wijze van feesten.
2. Caryn Stein van Network for Good voegt er twee cruciale elementen aan toe:
  • 'Peer-pressure'. Als je direct aangesproken wordt door een bekende is het moeilijk 'nee' zeggen.
  • Die druk wordt nog groter als derden zien dat je aangesproken wordt. De kracht van 'social' dus.
3. Claire Axelrad stelt dat de deelname van 'autoriteiten' aan de actie (zoals in dit geval Zuckerberg & Gates) heel belangrijk is geweest om mensen te overtuigen.

4. Jeff Brooks (Future Fundraising Now) wijst er terecht op dat er ook geluk nodig is om een dergelijk virale campagne tot stand te brengen. Het blijft min of meer een toevalstreffer!

5. Beth Kanter heeft ook nog oog voor de timing van de actie. Terwijl de wereld in brand staat (Syrië, Ebola, Oekraïne enz.) is deze actie een welkome, luchtige afwisseling. Zelf wil ik daar nog wel aan toevoegen dat deze actie ook alleen maar in de zomer kan, wanneer de drempel om ijs over je hoofd te gooien toch echt een stuk lager is, en laat dat nu net een periode zijn waarin andere goede doelen communicatief heel wat minder actief zijn.

6. Tom Watson (Forbes) voegt er nog aan toe dat:
  • Deelname een positief beeld over de deelnemer genereert. 'Showing off' als motivatiefactor dus.
  • De campagne voelt 'authentiek', niet gekunsteld of bedacht door een reclamebureau, zelfs niet terwijl er allerlei bekende personen aan mee doen.
7. Joe Gareth (The Fundraising Authority) legt het ontstaan van de actie goed uit: dat de hele actie ongepland was, oorspronkelijk zelfs niet eens bedoeld voor ALS (!) maar voor een door de deelnemer zelf te kiezen goed doel. De actie is vervolgens min of meer 'gekaapt' door families van ALS patiënten.

Een paar minder genoemde succesfactortjes zijn volgens mij ook:
  • De toegevoegde urgentie: Oorspronkelijk was er een deadline om binnen 24 uur te doneren of de Ice Bucket over je hoofd te gooien...
  • De actie sluit werkelijk niemand uit, van jong tot oud, rijk of arm, gaat dwars door alle culturen...
Kritiek?

Natuurlijk was het onvermijdelijk dat er ook kritiek kwam. Maar de meeste van die kritiek raakt wat mij betreft kant noch wal en dit soort 'azijnpisserij' moet ook vooral niet te serieus genomen worden. Te vaak wordt daarbij vergeten dat:
  • Fondsenwerving om emotie draait, geen rationele overweging is.
  • De #IceBucketChallenge helemaal niet bedacht is door/voor ALS.
Wat wel belangrijk is aan die kritiek, is de les dat je ieder goed idee kapot kan redeneren. Dat is wat mij betreft misschien wel de belangrijkste les voor fondsenwervers:

Alle grote fondsenwervende successen beginnen met DOEN, nooit met uitleggen waarom het niet gaat lukken!

En nu?

Natuurlijk zijn er ook weer een hoop fondsenwervers die verder kijken en roepen: 'En nu, hoe gaan al die verschillende ALS stichtingen/verenigingen deze mensen aan zich binden en vasthouden? Hoe gaan ze zorgen dat deze mensen later opnieuw doneren?'

Het antwoord erop is kort maar krachtig: Dat gaan ze niet doen!

Dat kan namelijk helemaal niet.

Mensen zijn geen loyale donateurs omdat ze een emmer water over hun hoofd uitgestort hebben. Het overgrote deel had nog nooit van ALS gehoord en is er verder ook helemaal niet zo in geïnteresseerd. Het was voor hen een leuke gimmick, niets meer en niets minder.

#IceBucketChallenge is een succesvolle eenmalige actie. Niets meer en niets minder!




Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!

Follow Me on Facebook

Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter

1 opmerking:

  1. Mee eens Walter, #IceBucketChallenge is een succesvolle eenmalige actie. Niets meer en niets minder!
    Maar het biedt natuurlijk wel kansen een aantal donateurs vast te houden

    BeantwoordenVerwijderen