Goede Doelen Facebook Top 250 [Mrt 2020]

Adem in, adem uit...deze 35e meting levert een resultaat op dat enige uitleg behoeft.

Maar hoe ik het ook wend of keer, verrassend is het wel. Een spectaculaire groei, die we jaren niet gezien hebben, nieuwe toetreders, grote veranderingen...het zit er allemaal in.

Ga er maar eens goed voor zitten!

Samenstelling

Laten we maar eens rustig beginnen. Althans, dat dacht ik. Want naar analogie van de Twitter Top 250 voegde ik dezelfde organisaties - die recentelijk een CBF keurmerk ontvingen- toe aan de waarnemingslijst. En dat had direct gevolgen. Het leverde maar liefst 9 nieuwe toetreders tot de Top 250 op.

Tevens keerde KNCV Tuberculose fonds terug in de lijst na een korte periode van inactiviteit.

En waar er 10 toetreden of terugkomen, vallen er dus ook 10 organisaties uit de lijst. Eén daarvan wegens inactiviteit, BiD Network, de overige 9 omdat de ondergrens voor opname fors omhoog schoot (+11%), van 2.401 naar 2.672 likes.

Het betekent het (voorlopige) afscheid uit de Top 250 van Het Zeeuws Landschap, MCNV, Bio Vakantieoord, Heifer, Het Flevo-landschap, Lucille Werner Foundation, Right to Play, De Wittenberg en Interserve.

Ontwikkeling

En toen kwam het resultaat: een groei van 504.383 likes. (+ 4,8%) naar een totaal van ruim 10,9 miljoen likes. Voor een dergelijke kwartaalgroei moeten we ruim 2,5 jaar terug, naar de zomer van 2017, zoals blijkt uit onderstaande grafiek.


Maar een dergelijke groeispurt komt niet uit het niets. Daarom is het goed om de oorzaken van deze opmerkelijke groei eens even nader te bekijken:
  • De 9 nieuwe toetreders brengen gezamenlijk 78.584 likes mee. Degene die hun plek daardoor verloren hadden bij de vorige meting 22.046 likes. Een verschil van 56.538 likes, dat dus wel iets, maar bij lange na niet alles verklaart.
  • De terugkeer van KNCV Tuberculosefonds levert een groei van 106.739 likes op. Wanneer we daar BiD Network vanaf trekken (-3.728), zit hier een verschil van 103.011 likes. Dat verklaart al iets meer. Bij de vorige meting heb ik overigens al op dat effect gewezen. Het drukte toen het resultaat, nu zien we het omgekeerde effect.
  • En tot slot is er de opvallende groei van KidsRights van 147.049 likes. Het kan haast niet anders -maar ik speculeer nu, want heb het niet gecontroleerd- dan dat dit komt door het samenvoegen van pagina's. Maar zolang een Nederlandse organisatie dit doet, en dat is KidsRights, mag dit.
In totaal leveren deze drie effecten dus een verschil op van 306.598 likes op. Dat is fors, maar er resteert dan nog altijd een groei van 197.785 likes. Het is een kwartaalgroei die we sinds juni 2018 niet meer zagen, dus nog steeds bijzonder hoog!

Krimp en groei

Zijn we er al? Nee, want er is nog een ontwikkeling die aandacht behoeft.

In de lijst zijn er 46 organisaties die hun aantal likes zien krimpen, waarvan 11 in de top 25, 12 als ik er één bij optel die hierdoor uit de top 25 valt. En 18 in de top 50. Deze krimp neem ik al geruime tijd waar. Bij de vorige meting waren dat er nog 40.

Daarom heb ik eens gekeken naar de ontwikkeling van de accounts sinds de meting van maart 2018, dus twee jaar geleden. Want er zijn er bij die al twee jaar aan het krimpen zijn. Er zijn 30 organisaties die nu een lager aantal likes hebben dan toe, waarvan 15 in de top 50. Bij elkaar verloren ze in die 2 jaar tijd ca. 44.000 likes , gemiddeld dus bijna 1.500 likes per organisatie!

Degene die dit kwartaal het hardst daalden zie je in onderstaande tabel.


Maar natuurlijk zijn er ook organisaties die hard groeien, zoals uit deze tabel blijkt.


Verschuivingen

En nadat we dan alle cijfers bekeken hebben, wordt het tijd om te gaan kijken naar de verschuivingen die dit alles in de Top 250 teweeg heeft gebracht:

Maar eerst de Top 10:
  • KidsRights gaat van 9 naar 4 en veroorzaakt daarmee heel wat verschuivingen
  • WNF zakt van 4 naar 6
  • World Animal Protection, KWF en Amnesty verliezen allen een plek en zakken naar respectievelijk positie 7,8 en 9
En daarbuiten vallen op:
  • Alzheimer Nederland stijgt van 16 naar 15 ten koste van Dress Red Day
  • KNCV is terug op nr 19.
  • Kika stijgt van 43 naar 39
  • Plastic Soup Foundation is de hoogste nieuwe binnenkomer op  positie 89
  • En De Hollandse Molen stijgt van 145 naar 135
Conclusie

Wat kunnen we uit deze toch wel opvallende resultaten aflezen? In de eerste plaats dat de groei van de Top 250, zelfs zonder de bijzonderheden, weer toeneemt. De kwartaalgroei is vergelijkbaar met die van maart en juni 2018 en dat is op zich al een positief gegeven! We gaan absoluut de goede kant op.

Uit het recentelijk gepubliceerde Social Media onderzoek van Newcom blijkt dat Facebook nog altijd verreweg het belangrijkste sociale medium (na Whatsapp) is. Ondanks de grote aandacht voor Instagram ligt het omslagpunt in gebruik per leeftijdsgroep op dit moment rond de 20 jaar, daarboven is Facebook nog steeds belangrijker en neemt het gebruik ook weer toe na een kleine dip bij de vorige meting in het onderzoek van 2019. Juist ouderen gebruiken Facebook steeds meer. En dat is toch de belangrijkste fondsenwervende doelgroep van goede doelen, nietwaar?

En ten aanzien van de organisaties die hun likes al jaren zien dalen...ik begrijp ze echt niet!

Ik ben alvast benieuwd naar wat de volgende meting gaat brengen...


De lijst



Vragen over de samenstelling? Kijk hier of mail naar fundraiseronline@sestertius.nl .


 

Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!

Follow Me on Facebook

Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter

  



Geen opmerkingen:

Een reactie posten