Goede Doelen Facebook Top 250 [Dec 2019]

Op de valreep, ik ga namelijk de komende weken een operatie en een bijbehorend revalidatietraject in, heb ik nog snel de nieuwe Facebook Top 250 gemaakt. 

Na de vorige meting was ik toch wel erg nieuwsgierig welke kant het op zou gaan...

Samenstelling

Bij deze 34e kwartaalmeting zijn er opmerkelijke veranderingen te noteren en dat begint al bij de samenstelling van de lijst.

Eén organisatie, KNCV Tuberculosefonds, nota bene de nr. 19 in de lijst, verloor - nu nog tijdelijk - haar vermelding wegens inactiviteit. En dat heeft consequenties...

Twee organisaties treden toe tot de Top 250, namelijk Het Zeeuws landschap en Trees for All. Hierdoor verloor Sympany haar plek in de lijst.

De ondergrens voor opname in de lijst stijgt bij deze meting van 2.353 naar 2.401.

Ontwikkeling

Bij de vorige twee metingen constateerde ik dat de groei bijzonder laag was. Die is nu iets beter, met een kwartaalgroei van 127.610 likes. Maar dat is slechts een deel van het verhaal:
  • In de eerste plaats verdient het Van Gogh Museum hierbij een aparte vermelding, met een kwartaalgroei van 149.940 likes. Zonder hen zou er dus sprake geweest zijn van een daling!
  • Daarnaast heeft de tijdelijke verwijdering van KNCV Tuberculosefonds een grote impact op het resultaat, aangezien zij 107.223 likes hebben. Tel die bij het resultaat (de nr. 250 zou dan met 2.401 likes afvallen) en de kwartaalgroei is plotseling hoger dan we sinds het laatste kwartaal van 2017 gezien hebben!
Dat leidt uiteindelijk tot dit resultaat:


En dan is er nog de eerder geconstateerde krimp van de grote accounts, die zich ook nu voortzet. Opnieuw daalt het aantal likes bij 40 organisaties in de lijst, waarvan 11 organisaties in de Top 25. En dan tel ik KNCV Tuberculosefonds niet eens mee.

Dat beeld zien we dan ook terug in de lijst met accounts die dit kwartaal de meeste likes verliezen:

Daartegenover constateer ik ook dat er heel wat accounts zijn die het bijzonder goed doen en een mooie groei laten zien. De grootste groeiers in absolute zin vinden we weliswaar wat hoger in  de lijst, maar ook daaronder zijn er ook accounts die hun likes fors toe zien nemen.

Verschuivingen

Natuurlijk leiden al deze veranderingen ook tot mutaties in de Top 250. De meest opmerkelijke op een rijtje:
  • Alzheimer Nederland stijgt van 18 naar 16
  • KiKa gaat van 48 naar 43
  • KNGF gaat van 52 naar 47
  • Dokters van de Wereld gaat van 94 naar 88
  • Dorcas springt van 149 naar 138
  • ... en De Hollandse Molen gaat van 154 naar 145
Conclusie

Eigenlijk is er niet zo veel verandert ten opzichte van de vorige meting. De meeste organisaties doen het goed. Het zijn vooral de grotere accounts die terugzakken, waardoor het resultaat onderaan de streep gedrukt wordt.

Over de overwegingen van de grotere accounts heb ik bij de vorige meting al genoeg gezegd, dat behoeft geen verdere aanvulling. Al met al lijkt er een voorzichtige opwaartse trend te zijn, maar het komende jaar zal moeten uitwijzen of dit 'een eerste zwaluw' was, die nog geen zomer maakt.

Ondertussen wens ik alle lezers van Fundraiser Online alvast fijne feestdagen en een leuke jaarwisseling! 

De lijst



Vragen over de samenstelling? Kijk hier of mail naar fundraiseronline@sestertius.nl .


 

Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!

Follow Me on Facebook

Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter

Geen opmerkingen:

Een reactie posten