Een kwartaal voorbij, dus ik mag weer gaan kijken naar de mooie groei van onze sector op LinkedIn. Want die is altijd goed, toch? Dus de grootste vraag vooraf was dan ook of we de geweldige groei van het vorige kwartaal vastgehouden hebben, of dat het nog beter kon. Of zou er dan toch een 'zomerdip' waar te nemen zijn, die ik vorige week niet gemeten heb op Instagram?
De resultaten zullen het uitwijzen. Dit zijn ze...
SamenstellingZoals altijd voeg ik bij iedere nieuwe meting de organisaties aan de waarnemingslijst toe die het afgelopen kwartaal het CBF keurmerk verkregen. Eén daarvan, Forward Inc, komt meteen in de Top 250 terecht.
Een tweede bijzondere toetreder is Zeehondencentrum Pieterburen, dat haar pagina samenvoegde met WEC en daardoor plots de Top 250 ingesprongen is.
Tot slot keerde Limburgs Landschap terug in de lijst.
Waar er drie toetreders zijn, zijn er natuurlijk ook drie afvallers. Dat zijn de Driessen Foundation, Zorgeloos naar School en Welkom in Utrecht.
De ondergrens voor opname in de lijst stijgt van 2.022 naar 2.118 volgers.
Resultaat
Het totale aantal volgers van de Top 250 bedraagt inmiddels 3.136.461, een toename van 3,8% (+ 115.419) ten opzichte van het totaal dat ik in mei gemeten heb, toen we de grens van 3 miljoen volgers overschreden.
Het is een lager percentage dan vorig kwartaal, toen de groei nog uitkwam op 5,1%, maar dat hoge percentage was toen ten dele toe te schrijven aan nieuwe toetreders, alhoewel het zonder die toetreders ook erg hoog was. In absolute aantallen is deze groei wel vergelijkbaar met februari. Alles overziend dus opnieuw een goed resultaat.
Groei
Natuurlijk zijn er ook nu geen krimpende accounts in de Top 250, dus kijk ik naar de 10 accounts die hun volgersaantallen dit kwartaal het meest zien toenemen:
Net als vorig kwartaal en veel voorgaande metingen zien we ook nu weer dat het de grote accounts zijn die hun volgersaantallen in absolute zin het hardst zien stijgen. Het is een terugkerend fenomeen. Groot zijn op LinkedIn leidt bijna automatisch tot meer zichtbaarheid en daarmee snellere groei. Voorwaarde daarbij is natuurlijk wel dat je tenminste net zo actief bent en net zoveel kwalitatief goede berichten plaatst als kleinere groeiers.Verschuivingen
In de top van de lijst blijft het stuivertje wisselen tussen Rewilding Europe en Vluchtelingenwerk. Bij deze meting zakt Vluchtelingenwerk weer naar plaats 4, waar het in mei Rewilding Europe, nu terug op plaats 3, nog passeerde.
De grootste verschuiving vindt daarachter plaats. Wetlands international stijgt van 11 naar 10 en Oxfam-Novib van 15 naar 11, waardoor NOC*NSF twee plaatsen zakt (van 10 naar 12) en Van Gogh Museum (13), Rode Kruis (14) en Ambulance Wens (15) één plaats zakken.
Verder vallen lager in de lijst de volgende verschuivingen op:
- Dokter van de Wereld gaat van 83 naar 74 (+9)
- Free a Girl gaat van 133 naar 124 (+9)
- Open Doors gaat van 148 naar 138 (+10)
- Wensambulance Oost Nederland springt van 165 naar 152 (+13)
- Kamers met Aandacht realiseert verreweg de grootste sprong en gaat 22 plaatsen vooruit, van 179 naar 157
- en No Guts No Glory gaat van 244 naar 231 (+13)
Conclusie
Er valt weinig nieuws te concluderen uit deze cijfers, anders dan dat onze sector LinkedIn nog altijd omarmt en dat de groei er goed in blijft zitten. Niets nieuws onder de (zomer)zon dus, zelfs geen zomerdip.
De lijst
Op de hoogte blijven? Je kan Fundraiser Online nu ook volgen op:
Threads: https://www.threads.net/@fundraiseronline
Bluesky: https://bsky.app/profile/fundraiseronline.bsky.social
Geen opmerkingen:
Een reactie posten