Goede Doelen Instagram Top 100 [Feb 2022]

Het is weer tijd voor de eerste van de gebruikelijke vier kwartaalmetingen, te beginnen met Instagram. Het achterliggende half jaar heeft een gematigde groei van de Top 100 laten zien, dus de verwachting vooraf was dat die zich door zou zetten. 

Maar of dat ook zo is? We gaan het zien...

Samenstelling

De Instagram Top 100 kent bij deze meting twee wijzigingen. Er vielen namelijk twee organisaties uit de Top 100 vanwege (tijdelijke?) inactiviteit. Dat zijn Dance4Life en Reuma Nederland.

Hierdoor zijn er ook twee nieuwe toetreders, namelijk Foodwatch en Groninger Landschap.

De ondergrens voor opname stijgt bij deze meting van 3.023 naar 3.209 volgers.

Resultaat

Het totale aantal volgers stijgt bij deze meting met 125.002 naar een totaal van 5.263.748. Dat is in absolute zin een iets grotere stijging dan die van het vorige kwartaal (+109.000), waarbij aangetekend moet worden dat de verwijdering van de inactieve accounts de groei drukt met ca. 6.000 volgers.

In relatieve zin is de groei (+2,4%) hiermee vergelijkbaar aan die van de vorige meting (+2,2%).

Opmerkelijker is de krimp van de relatieve groei van de accounts waarbij de 'grote twee' achterwege worden gelaten. Die bedroeg bij de vorige twee metingen respectievelijk 6,5% (augustus) en 4,4% (november) en zakt bij deze meting naar 3,6%. Nog altijd wel hoger dan de groei van het geheel, maar de groeicijfers tenderen wel naar elkaar. 

Groei en krimp

De gebruikelijke lijst van 'grootste groeiers' van dit kwartaal toont de 'usual suspects', zoals uit onderstaande lijst blijkt.


 

Slechts drie van de tien organisaties komen niet voor in de lijst van vorig kwartaal.

Een veel opvallendere ontwikkeling is de toename van het aantal accounts met een dalend aantal volgers. Dat zijn er bij deze meting inmiddels 7, waar het er bij de vorige meting nog 4 waren en in augustus nog maar 3. Een nieuwe trend? 

Verschuivingen  

Net als bij de vorige meting zijn er weer wel heel veel, meestal kleine, verschuivingen in de lijst. Dat blijft toch wel een bijzondere waarneming. De aantallen volgers zitten nog altijd vrij dicht op elkaar waardoor er veel verschuivingen voorkomen.

Bovenin de lijst zien we zes organisaties die van plek wisselen:

  • De Dierenbescherming gaat van 9 naar 8, ten koste van Free a Girl.
  • EYE gaat van 13 naar 12 ten koste van Unicef.
  • DierenLot stijgt van 17 naar 16, waardoor het Rode Kruis een plek zakt.

Daaronder zijn de meest opvallende groeiers:

  • Het Nationaal Militair Museum, dat van 54 naar 49 gaat.
  • Rutgers WPF, dat stijgt van 69 naar 61.
  • Cordaid, dat van 80 naar 73 gaat.
  • Spark, dat van positie 79 naar 74 klimt.
  • Foodwatch, dat met een reuzensprong de Top 100 binnenkomt op plaats 81(!)
  • Wetlands International, dat van 87 naar 82 gaat.
  • En tot slot het Nationaal Fonds Kinderhulp, dat van 95 naar 87 stijgt.

Conclusie

De Instagram Top 100 stijgt de achterliggende kwartalen wel, maar de grote groeicijfers behoren tot het verleden. Een nieuw normaal heeft zijn intrede gedaan, zoals we dat eerder ook bij Facebook en Twitter hebben zien gebeuren. 

Wat met name in het oog springt is de gestage toename van accounts die wat minder actief worden en/of vrij veel van hetzelfde doen. Met een goed, aantrekkelijk contentbeleid kan nog wel het verschil gemaakt worden, maar het levert nog zelden grote verschillen op. 

Wat ongetwijfeld ook een rol speelt is de wijze waarop gebruikers interacteren met Instagram. Net als bij eerder genoemde sociale media lijkt de mate van interactie met Instagram accounts ook wat af te nemen. Veel 'kijkers', maar relatief wat minder engagement dus. Dat zal ook te maken hebben met de soort content die veel goede doelen produceren, waarbij het de vraag is hoeveel waarde die toevoegt voor een wat minder betrokken volger en dus blijft uitnodigen om er keer op keer op te reageren. Goede doelen zijn nu eenmaal geen influencers, waarvan gebruikers bijna niet kunnen wachten op het volgende bericht.

Ik verwacht dus ook geen grote kentering bij de volgende meting, maar de tijd zal het leren.

De lijst




Vragen over de samenstelling? Kijk hier of mail naar fundraiseronline@sestertius.nl .






Geen opmerkingen:

Een reactie posten