Goede Doelen Facebook Top 250 [Sep 2019]

Het is zomer en dat betekent meestal dat Goede Doelen minder actief zijn in de diverse sociale media. De afgelopen jaren constateerde ik een groeivertraging bij de meting in september. 

Zo ook deze keer. Maar...dat is wel een groeivertraging waar een verhaal achter zit! Lees zelf maar...

Samenstelling

Bij deze 33e kwartaalmeting is één organisatie, E-learning for Kids, afgevoerd van de waarnemingslijst. Zij werden eerder al niet meer vermeld wegens inactiviteit.

Twee organisaties traden toe tot de Top 250, namelijk Wereldouders en BIO Vakantieoord. Hierdoor verloren Wereldkinderen en Stichting Kuychi hun plek in de lijst.

De ondergrens voor opname in de lijst steeg bij deze meting van 2.230 naar 2.353. Dat is een forse stijging, waar ik verderop op terug zal komen.

Ontwikkeling

Net als bij de vorige meting moet ik constateren dat de totale groei bijzonder laag is. Er werden dit kwartaal slechts 105.558 likes toegevoegd aan de Top 250, hetgeen het totaal aantal likes op net geen 10,3 miljoen brengt. Die groei is nog beperkter dan die van het vorig kwartaal en daarmee de allerlaagste groei ooit gemeten, zoals blijkt uit onderstaande grafiek.


Groeivertraging?

Hoe komt die groeibeperking tot stand?
  • Er zijn bij deze meting 40 'dalers', één minder dan bij de vorige meting.
  • Deze 40 verloren gezamenlijk 4.929 likes. Dat is op zich nog niet zo bijzonder.
  • Opmerkelijk is vooral dat van de Top 25 er 12 accounts krimpen. 7 daarvan krimpen al drie achtereenvolgende metingen, 3 al twee achtereenvolgende metingen. En dat vraagt wel om aandacht, want dat waren in het verleden toch juist de 'grote groeiers'?
Zouden we daarmee een belangrijke verklaring gevonden hebben?

Nadere bestudering van de meetresultaten leert dat het namelijk vooral deze voormalige groeiers die steeds verder achterblijven.

Kijk maar eens naar onderstaande tabel, waarin ik de groei van de huidige Top 25 (let op, dit sluit dus niet 100% aan bij eerdere metingen!) vergelijk met de groei van de overige Top 225 accounts.


We zien dat het met name de beperkte groei van deze Top 25 is, die zorgt voor de groeivertraging die we recentelijk waarnemen. De groei van deze groep bedraagt nog nauwelijks 0,5%. De Top 25 heeft zijn aandeel in de kwartaalgroei in anderhalf jaar terug zien vallen van (ruim) boven de 50% naar nog geen 30%! En in absolute aantallen zien we een terugval van meer dan 75%.

Vanzelfsprekend kan ik gaan speculeren naar de achtergrond van deze opmerkelijke waarneming, maar zekerheid hierover heb ik onvoldoende om er een definitieve uitspraak over te doen. Ik wel mijn vermoedens natuurlijk. Denk daarbij aan teruglopende investeringen in advertenties om likes te werven, waarbij de organische groei onvoldoende is om het verval te beperken, andere communicatieve beleidsprioriteiten t.a.v. content en/of kanalen ('we stoppen het budget wel in Instagram'), onvoldoende zicht op rendement uit investeringen in Facebook etc.

Wat we echter ook zien is dat de meeste organisaties in Top 250 nog steeds wél groeien. En dat zie ik met name onderin de lijst. Het is niet voor niets dat de grens voor opname dit kwartaal zo sterk groeit.

De gemiddelde groei van de nr. 51 tot 250 is namelijk 2,2%, van de laatste 50 in de lijst is die zelfs ruim 2,5%. En dus schuiven de accounts heel langzaam naar elkaar...

Stijgers en dalers

Op individueel niveau zijn dit de dalers van het afgelopen kwartaal:


En waar er accounts krimpen, zijn er natuurlijk ook nog altijd groeiende accounts:

Verschuivingen

Ten opzichte van de vorige meting verandert er boven in de lijst vrijwel niets. Verder naar beneden springen vooral De Noordzee (van 39 naar 35), Kika (van 52 naar 48) De Hollandse Molen (van 170 naar 154) en ActionAid (van 208 naar 191) in het oog.

Conclusie

Uit de cijfers komt een steeds duidelijker beeld naar voren. Waar de meeste organisaties nog altijd groeien op Facebook, zijn het vooral de grote accounts die de groei zien terugvallen. In veel gevallen lijkt dit het gevolg van een bewuste keuze, maar dat zal zeker niet altijd het geval zijn!

Het roept wel de vraag op waar deze ontwikkeling toe leidt. Is dit een trend die overgenomen gaat worden? Ik wacht af...

De lijst



Vragen over de samenstelling? Kijk hier of mail naar fundraiseronline@sestertius.nl .


 

Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!

Follow Me on Facebook

Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter

Geen opmerkingen:

Een reactie posten