Goede Doelen Instagram Top 100 [Mei 2021]

Een nieuw kwartaal, een nieuwe meting. Instagram is de afgelopen jaren het snelst groeiende sociale medium van de goede doelen in Nederland geweest. Ieder kwartaal vielen er grote groeicijfers te noteren.

Bij de laatste meting constateerde ik dat de groei er nog steeds was, maar toch wel iets lijkt af te vlakken, waar juist een extra groei te verwachten viel. Daarom ben ik heel nieuwsgierig naar de meting van dit kwartaal. Doen we het beter, of juist minder goed?

Samenstelling

De Top 100 is bij deze meting een klein beetje verandert van samenstelling. Twee organisaties vielen af, namelijk Steun Emma en HGJB. In hun plaats kwamen Herinneringscentrum Kamp Westerbork en de Vrienden van het Sophia.

De ondergrens voor opname in de Top 100 steeg van 2.503 naar 2.680 volgers.

Resultaat

Het aantal volgers van de Top 100 steeg ten opzichte van februari met 194.825. dat is een toename van 4,2%, iets meer dan de stijging van 3,9% bij de vorige meting, toen er 177.668 toegevoegd werden. Het brengt het totaal op 4,88 miljoen volgers.

Zoals inmiddels te doen gebruikelijk heb ik ook bij deze meting de twee grote accounts van Van Gogh en World Press Photo uit de cijfers gehaald om een wat beter beeld te krijgen van de ontwikkeling. Dat levert een groei van 79.534 volgers op (+6,6%). Dat is weliswaar beter dan de groeicijfers zonder de grote twee, maar wel beduidend lager dan de groei die ik bij de vorige metingen noteerde, van respectievelijk 10,2% (november 2020) en 8,3% (februari 2021). Ook in absolute getallen is die groei lager dan we eerder zagen.

De trend, waarbij de kleinere organisatie sneller groeien dan de grote organisaties, blijft dus wel intact, maar ik constateer wel een tendens waarbij het verschil bij iedere meting aan het afnemen is. 

Groeiers en krimpers

Huh? Wat? Krimpers? ...Ja, ik zat ook even met mijn ogen te knipperen en heb het extra gecontroleerd. 

Bij deze meting noteer ik opeens diverse accounts met een krimpend aantal volgers. Dat zagen we eerder bij wat oudere sociale media als Facebook en Twitter, maar bij de Instagram metingen is dit een nieuw fenomeen. Maar liefst 5 organisaties hebben een lager aantal volgers dan bij de vorige meting. Daarbij springt Unicef er echt uit, dat zijn volgers aantal met  4.844 (!) zag dalen. 

Groeiers zijn er natuurlijk altijd. Dit is de lijst van de tien accounts die hun aantal volgers het meest zag toenemen:

Een aantal zaken valt op in deze lijst. 

  • De snelle groei van Natuurmonumenten blijft zich voortzetten, waarmee ze zich van een steeds vastere nr. 3 positie op de lijst verzekeren. 
  • World Press Photo, dat haar groei bij de vorige meting fors zag afnemen, toont weer een 'normalere' toename. 
  • Free a Girl realiseerde een opmerkelijke groeispurt.

Verschuivingen 

Er verandert bij deze meting behoorlijk wat in de Top 100. Niet bij de bovenste vijf, dat deel is onveranderd, maar daaronder zeker wel:

  • Zakt Unicef van 6 naar 9, het directe gevolg van het opmerkelijke verlies van volgers.
  • Stijgt Amnesty van 8 naar 6
  • Stijgt de Vogelbescherming van 9 naar 8
  • Stijgt Free a Girl van 13 naar 11
  • Stijgt de Hersenstichting van 66 naar 56
  • Stijgt Rutgers van 78 naar 68 (bij de vorige meting sprongen ze al van 96 naar 78!)
  • Gaat Movies that Matter van 90 naar 78
  • en springt Action Aid van 95 naar 82

Het is de logische afspiegeling van de grote resultaatverschillen tussen de diverse individuele accounts. Want dat is wat mij het meeste opvalt bij deze meting. Waar sommige organisaties best goede resultaten boeken staan anderen bijna stil. Een voor de hand liggende verklaring heb ik hiervoor niet kunnen vinden.  

Conclusie

Het beeld is wat mij betreft volstrekt onduidelijk. Ik zie organisaties die een normale groei laten zien, organisaties waarvan de resultaten erg achterblijven en accounts die fors groeien. De verschillen tussen de organisaties zijn dan ook veel groter dan blijkt uit het cumulatieve resultaat. 

Mijn sterke vermoeden is dat dit een uitvloeisel is van de gevolgen van corona die de diverse organisaties ondervinden. Daar waar sommige organisaties er relatief weinig last van hebben, zie ik ook organisaties en/of individuele medewerkers die forse consequenties ervaren. 

Of zich dat in de komende periode snel gaat herstellen is nog maar de vraag. Het zou wel eens kunnen zijn dat dit bij een aantal organisaties tot permanente veranderingen gaat leiden. En dat de ontwikkeling die we nu zien de eerste signalen hiervan zijn. We zullen het zien!

De lijst




Vragen over de samenstelling? Kijk hier of mail naar fundraiseronline@sestertius.nl .






Geen opmerkingen:

Een reactie posten