Crowdfunding in 2011. Het succes van Kickstarter.

Gelukkig Nieuwjaar!

2011 is begonnen en we zijn de laatste weken alweer overspoeld met verwachtingen voor het nieuwe jaar. Wat het niet meer is, wat het niet gaat worden, wat het wel gaat worden, nou ja, u kent die lijstjes wel. Een 'hot topic' is crowdfunding, niet alleen onder fondsenwervers wereldwijd veelbesproken, maar bijvoorbeeld ook in de financiële sector. Er zijn veel nieuwe initiatieven op dit gebied, de verwachtingen zijn hooggespannen. Maar veel Nederlandse fondsenwervers weten er eigenlijk nog weinig over. Daarom 2011 maar eens toepasselijk beginnen met een item over Kickstarter.


Naar aanleiding van een gesprek met enkele fondsenwervers kwam ik er recentelijk achter dat heel veel fondsenwervers eigenlijk nog weinig weten over crowdfunding. Dat is toch bijzonder als je bedenkt dat Online Social Network Fundraising, waar dit een heel expliciete vorm van is, zo'n belangrijk onderwerp in fondsenwerving is geworden in 2010.


Crowdfunding is bekend geworden door Obama, en in Nederland vooral door het inmiddels failliet gegane Sellaband (maar nog bestaand, nu na doorstart in Duitse handen). Inmiddels zijn er al heel wat meer initiatieven, zoals het Nederlandse Pifworld en Voordekunst, maar die komen nog niet in de buurt van de grote broer Kickstarter.

Kickstarter is gestart in april 2009 en is inmiddels uitgegroeid tot één van de meest succesvolle crowdfunding platforms in de wereld.

Hoe werkt het: Je voert een project op, met een doelstelling en een deadline. Als je de doelstelling op de deadline gerealiseerd hebt, komt het geld beschikbaar. Niet eerder en als je de doelstelling niet realiseert, komt er geen geld, het wordt dan ook niet geïncasseerd bij de investeerders. Kickstarter brengt 5% van de opbrengst in rekening. Kickstarter claimt geen eigendom van het project.

Kickstarter is in minder dan twee jaar uitgegroeid tot wereldmarktleider en groeit nog steeds erg hard. Ze zijn op papier breed georiënteerd maar de projecten komen toch voornamelijk uit de kunst en cultuur sector.

Een leuk voorbeeld van succesvolle crowdfunding via Kickstarter is Allison Weiss. In bijgaande You Tube video, die ze bij haar project plaatste, zie je hoe zij haar netwerk benadert en jawel, het werkt...Deze oproep leverde $ 7.700  op in enkele uren.



Het interessante en leerzame aan deze oproep is dat ze eigenlijk alles goed doet:
  • De vraag is duidelijk en direct.
  • Ze houdt het klein, persoonlijk, en daardoor voel je je daadwerkelijk betrokken.
  • Er worden geen 'grootse plannen' voorgespiegeld.
  • De U.S.P.'s worden duidelijk benoemd.
  • Er wordt een verband gelegd tussen de hoogte van de bijdrage en beloning.
  • Ze gebruikt haar eigen kracht, muziek maken, in de oproep.
Zelfs indien je als organisatie niets doet aan crowdfunding, is het wel leerzaam om platformen als Kickstarter in de gaten te houden. Want er zitten dit soort pareltjes tussen waar veel van te leren valt. 

Voor de goede orde, Kickstarter neemt alleen geld aan van investeerders die een bankrekening in de U.S. hebben. Ze werken hiertoe met het betalingssysteem van Amazon. Dus Kickstarter is voor ons wel leerzaam maar vooralsnog geen serieuze inkomstenbron.

Mijn voorspelling voor 2011 ten aanzien van Crowdfunding? Ik denk wel dat de projecten fors gaan toenemen, met de bijbehorende media attentie, maar of het ook daadwerkelijk veel gaat opleveren? Daar ben ik nog wat terughoudend in, omdat veel financiers toch meer inhoudelijke informatie willen dan de meeste projecten kunnen of willen leveren.

2 opmerkingen:

  1. Nog een mooi voorbeeld van crowdfunding: http://www.africaunsigned.com/

    Groet,
    Reinier

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Interessant artikel over Crowdfunding !

    Sinds december vorig jaar is www.geldvoorelkaar.nl actief als crowdfunding platform in Nederland.

    Particulieren, ondernemers, verenigingen en stichtingen kunnen deelnemen. Neem een kijkje op www.geldvoorelkaar.nl

    Edwin Adams

    BeantwoordenVerwijderen