Op ieder schoolplein komt het voor, een kind dat aan een ander kind vraagt of het vriendje wil zijn. Een soort van gedeelde besluitvorming, maar niet een evenwichtige, want één waarbij de vragensteller zich onderdanig opstelt en de gevraagde zich 'machtig' voelt. Een bijzonder fenomeen, vooral als we bedenken dat we op latere leeftijd wel leren dat vriendschap toch echt een andere betekenis heeft. Maar een fenomeen dat ook voor volwassenen opnieuw boven komt drijven in de Social Media omgeving.
Ongeacht het Social Media platform, het uitgangspunt van het schoolplein blijft hetzelfde. 'Ik vind jou leuk, jij mij ook?' is de kernvraag. De ene partij nodigt uit, de andere partij beoordeelt de uitnodiging en besluit. Een proces waarbij teleurstelling op loer ligt, maar ook bevestiging, acceptatie en interesse in de ander een rol spelen. En natuurlijk de vraag 'What's in it for me?' Want eigenbelang is ook een belangrijke factor, en als de genodigde de meerwaarde van het aangaan van de relatie niet ziet, zal het besluit negatief zijn.
Ook goede doelen zijn zeer actief in de Sociale Media. Ze proberen zich een eigen positie te verwerven, met zoveel mogelijk mensen in hun Facebook groep, veel volgers op Twitter of een grote schare fans op Hyves. Kortom, ze proberen de sociale media in te zetten om mensen aan zich te binden. Dat is logisch en het werkt ook. Want de mens is een sociaal wezen, en 'belonging' is een krachtige emotie. Als de vraag gesteld wordt is het uitgangspunt bijna altijd positief, tenzij de gevraagde zich al tevoren een oordeel gevormd heeft. De gestelde vraag is echter een uitnodiging toe te treden tot het sociale netwerk van de andere persoon en mensen willen nu eenmaal graag bij een groep horen. Sterker nog, mensen ontlenen er hun identiteit aan en mensen definiëren zichzelf vaak aan de hand van de groepen waartoe ze behoren.
Dit fenomeen is voor fondsenwervers van cruciaal belang. Want als mensen zo graag bij een groep willen horen, kan het juist de uitnodiging zijn die hen er toe overhaalt de daadwerkelijke stap te nemen. Maar die uitnodiging moet wel persoonlijk gedaan worden, liefst door iemand die aanzien heeft bij de gevraagde, en die uitnodiging moet komen vanuit een groep waarbij de gevraagde wil horen.
Van groot belang is dus 'de groep'. Een verzameling individuen die zichzelf definiëren en een deel van hun identiteit ontlenen aan het verband met de anderen en een gemeenschappelijk doel. De groep bestaat uit mensen. Een Stichting, een gebouw, ze leven niet, met een gebouw wordt je geen vriendje, met een instituut ook niet. Vriendjes wordt je mensen van vlees en bloed.
Een fondsenwerver die zich verschuilt achter zijn werkgever, een instituut, een stichting, een organisatie, vergeet wat zijn uitnodiging dient te bewerkstelligen. Het gevoel bij de gevraagde moet zijn: 'Dit is iemand uit een groep waarbij ik wil horen, waar ik me bij aan wil sluiten.' Voor een fondsenwerver is daarom de aantrekkelijkheid van de groep vaak van groter belang dan het doel. Dat zien we bijvoorbeeld bij de 'vrienden stichtingen' van instellingen. Behoren bij de vrienden is vaak belangrijker dan het doel.
'Wil jij mijn vriendje zijn?'...het betekent zoveel meer dan die simpele vraag. Het beantwoordt aan een belangrijk sociaal element, 'belonging', en het is een krachtig (geef)motief. Zorg dus ook dat je mensen die je in al die online netwerken vraagt je vriendje te worden niet teleur gesteld worden in de vriendschap. Bevestig de vriendschap regelmatig, wees erkentelijk voor het gestelde vertrouwen en laat zien dat je de vriendschap waardeert!
Tot slot: Je kan niet aan de hele klas vragen of ze je vriendje willen zijn. Want een vriendschap is immers iets bijzonders, en als iedereen je vriendje is, wat is de vriendschap dan nog waard?
Wil je toch veel vrienden die wel allemaal echt geloven in je vriendschap? Dan zul je verschillende, liefst gescheiden, vriendengroepen moeten creëren. Daarover later meer...
P.S. : Voor alle twitteraars: Volg FundraiserOnline op @FundraiserOnl en ontvang meteen een bericht bij iedere nieuwe blogpost.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten