In de serie over de nieuwe donateur hebben we 4 variabelen onderscheiden die gezamenlijk de vraag beantwoorden wie nu de 'nieuwe donateur' van een activist wordt:
- NABIJHEID
- CONFRONTATIE
- WAARDERING
- GEMAK
Gemak heeft twee variabelen:
- Het moet laagdrempelig zijn
- Het moet laagdrempelig gevonden worden
Twee veelgemaakte fouten, waar de activist voor gewaarschuwd en mee geholpen moet worden, zijn dat:
- het verzoek en de handeling gescheiden gebeurtenissen worden, waardoor de potentiële donateur dus een hernieuwd moment voor heroverweging van het reeds genomen besluit geboden wordt. Dit is het beroemde 'verjaardagseffect', waarbij iedereen, vaak onder druk van de sociale omgeving, toezegt te zullen gaan doneren als ze thuis komen, maar al die mensen, uit wat voor additionele overweging dan ook, het uiteindelijk niet doen.
- het aantal stappen tussen vraag en invulling geven door middel van een donatie talrijk zijn, zodat de donateur te veel afhaak momenten geboden worden. Dit doet zich met name voor als een activist iemand online via bijvoorbeeld e-mail benadert, een link naar een actiepagina stuurt, waarop eerst heel veel uitleg over de actie en het doel gegeven wordt, waarna er pas een link naar een doneermodule volgt. Het kan overigens nog gekker, actiepagina's waarop prominent vele links naar de website van het goede doel staan, waardoor een bezoeker al helemaal nooit meer gaat doneren, waarna de doneermodule ook nog eens voorzien is van allerlei nodeloze activiteiten (enquetes, een overload aan vragen om persoonlijke informtie e.d.) die allen vooraf gaan aan de daadwerkelijke donatie.
- de structuur van de online webshops van bijvoorbeeld een luchtvaartmaatschappij: 3 of 4 stappen maximaal, tevoren zichtbaar wat er gaat komen en hoeveel stappen er nog zullen volgen.
- behouden van de impuls. Noem het 'verleiden' van de donateur, maar geef hem/haar geen eenvoudige ontsnappingen meer.
- Hoe ouder de donateur, des te minder is hij of/zij geneigd om online betalingen te doen.
- De donateur is gemiddeld 5 tot 10 jaar ouder dan de activist.
- De leeftijd van de activist is afhankelijk van de aard van de gevraagde inspanning.
- Hoe ouder de activist, des te groter zijn netwerk.Waardoor er dus ook meer potentiële donoren zijn, maar ook meer ouderen.
Terug naar de intro: Dit is een echt voorbeeld: Een organisatie creëert een mooie donatiewidget voor Hyves, om een scholierenactie te ondersteunen. Want al die scholieren zitten op Hyves. Er wordt echter nauwelijks via de widget gedoneerd. Hoe kan dat?
Scholieren (in deze actie de activisten) hebben een beperkt netwerk, namelijk andere scholieren, die nog nauwelijks doneren, zeker niet als ze zelf ook al aan de actie meedoen, en hun ouders, familie en buren e.d.(de donateurs). Die tweede groep bezoekt de Hyvespagina van hun kinderen/ kleinkinderen/ buurkinderen niet of nauwelijks, weten soms niet eens wat Hyves is, dus die gaan geen gebruik van maken van de widget.
De mismatch in perceptie van (on)gemak speelt vooral tussen generaties. Wat de ene generatie 'normaal' vindt, is voor de andere generatie een brug te ver. Daar waar de ene generatie nog in termen van contant geld en acceptgiro's denkt, doet de volgende generatie zijn betalingen weliswaar online en communiceert via e-mail, terwijl weer een andere generatie e-mail beschouwt als achterhaald en alleen nog communiceert via SMS/MMS en Twitter. Die laatste generatie begrijpt echt niet dat die eerste generatie niet even online doneert. Maar die eerste generatie bevat wel het overgrote deel van de donateurs.
Gemak is dus niet wat je zelf gemakkelijk vind, gemak is hoe de donateur het ervaart! En je hebt er wel degelijk invloed op.
Dank voor deze mooie uitleg.
BeantwoordenVerwijderen