Er zijn nog al wat misverstanden over online fondsenwerving, vooral op management niveau bij goede doelen. De grootste misvatting zit waarschijnlijk in de 'time-to-market'. Want het kost heel wat tijd om online succesvol te zijn. Waar zit die tijd dan in? Om maar eens in de analogie van het voetbal te blijven:
- Een coach aanstellen die het vak beheerst;
- De strategie en doelstellingen bepalen;
- Een team selecteren, trainen en fit worden;
- Het speelveld en stadion speelklaar maken;
- Het stadion vullen;
- Oefenwedstrijden spelen;
- Resultaten evalueren en waar nodig de opstelling aanpassen;
- Het seizoen aanvangen en wedstrijden spelen;
- Tegenslagen verwerken;
- De schare supporters uitbreiden en aan je binden;
- ...en aan het eind van het seizoen de balans opmaken!
Kampioensploegen ontstaan zelden plotseling, er wordt zorgvuldig aan gebouwd. Ook geweldige spelers hebben het spel moeten leren. En geweldige spelers moeten vervolgens nog een team worden om veel te kunnen winnen. Daar gaan meerdere seizoenen overheen.
Dus al die organisatie die nu beginnen, moeten zich realiseren dat succes tijd kost...ook in online fondsenwerving. Zoals alle fondsenwervers moeten zich realiseren dat het veel oefening kost om een ster te worden.
....is jouw organisatie al op weg naar het kampioenschap? Ben jij de nieuwe Messi?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten