De levenscyclus op Twitter.

Twitter is een geweldig medium. Beginnen met Twitter is echter best lastig. Het is net opgroeien, van baby naar volwassenheid. Wie vind je zelf leuk, waarom wordt je door anderen leuk gevonden? Hoe ontmoet je vrienden? Wat maakt je aantrekkelijk? Hoe voorkom je een chaos en houd je overzicht? Als Twitter-newbie (eitje!), ook als Goed Doel, doorloop je dezelfde levensfasen op Twitter als in de gewone maatschappij...

De geboorte

Wanneer je begint op Twitter, kies je meteen een aantal mensen die je gaat volgen. Op basis van wat simpele criteria krijg je door Twitter suggesties aangereikt. Je bent onzeker, kent Twitter nog niet zo goed, dus hoe maak je dan je keuze?  Wat je probeert te doen is een 'rationele' keuze maken, die is vooral gebaseerd op twee elementen: wie ken ik al en en aan wie verwacht ik wat te hebben? Dat komt dus sterk overeen met de situatie waarin je je bevindt indien je voor de eerste keer een nieuwe locatie bezoekt, bijvoorbeeld je klas betreed op je eerste schooldag als 4-jarige: Zijn er bekenden of zijn er mensen waar je wel eens van gehoord hebt? Dan ga ik daar bijstaan in de pauze.

Het voelt altijd goed wat bekenden tegen te komen. Je bent dan niet eenzaam meer, geen 'social outcast' maar deel van een groter geheel geworden. Waarin je je overigens nog steeds een hele kleine, onzekere vis voelt. 

Opgroeien

Dat zoeken naar en volgen van bekenden gaat nog wel even door. Al snel kom je erachter dat er allerlei eenvoudige methoden zijn om meer bekenden te vinden:
1) Op basis van je keuzes geeft Twitter zelf op verschillende wijzen opties.
2) Je gaat eens kijken naar de volgers van je eigen bekenden en je eigen volgers
3) Je installeert de Twitter  applicatie op LinkedIn en ontdekt dat je daar van al je links die een twitteraccount in hun profiel hebben automatisch de mogelijkheid geboden krijgt hen te volgen.
4) Je komt erachter dat mensen je opnemen in openbare lijsten en bekijkt die lijsten eens.

Voor je het weet volg je een hoop mensen en sommigen gaan je 'terug volgen'. Je meldt zo her en der dat je op Twitter te vinden bent en mensen zoeken je op. Langzaam ontstaat je 'sociale habitat', je eigen Twitter wereldje...

Adolescentie

De echte groei volgt als je zelf actief gaat participeren, oftewel zelf content creëert. Je bent zoals je jezelf presenteert. Je begint daarmee een eigen identiteit op Twitter te ontwikkelen.

Ook ga je het sociale jargon snappen, de betekenis van afkortingen, het specifieke taalgebruik van Twitter, de URL-shortners en de hashtags. Voorzichtig ga je het zelf toepassen. Bij de groep passen wordt nu belangrijker.

Dan wordt je plots gevolgd door mensen die jou vinden. Want als je actief wordt, ben je ook zichtbaar. Uit hun bio's kun je meestal  opmaken wie ze zijn, maar in andere gevallen is het ook volslagen onduidelijk

Maar ook de negatieve elementen vinden je. Plotseling melden zich nu de meest vreemde volgers. Partijen die slechts uit zijn op je 'follow back'. Als je niet op ze reageert verdwijnen ze na een tijdje dan ook weer. Net als in je eigen pubertijd zijn dat de volgers waarvoor je op moet passen, waar je weinig of niets aan hebt omdat die niet in jou geïnteresseerd zijn, maar je slechts volgen uit eigenbelang.

Wat nu ook gebeurt is dat je met nieuwe, leuke Twitteraars geconfronteerd wordt. Mensen die je niet kende maar die je als bij toeval ontmoet. Die je dus zelf gaat volgen. En hé, je deelt dezelfde interesse en dus blijk je zelf ook interessant voor die nieuwe persoon.

Volwassen

Weer een fase later kom je erachter dat je geen oneindig aantal mensen kan volgen omdat het te intensief is en omdat er geen touw aan vast te knopen is wanneer je je tijdslijn terugleest. Dan krijg je de behoefte om je Twitterleven te ordenen en de mensen die je volgt te verdelen in lijsten. Waarna je lijsten begint te volgen in plaats van alles en iedereen door elkaar. Je Twitterleven bestaat nu uit gescheiden sociale groepen. Ook ga je in deze fase 'schiften', afscheid nemen van mensen of organisaties die je volgt omdat ze niet genoeg waarde bieden.

Je hebt je plekje in de Twitter-maatschappij nu gevonden, voelt je veiliger in je communicatie en je wordt opener. Je eigen identiteit heeft zich nu ook ontwikkelt. Je weet wat je wel wilt delen en wat je niet wilt laten zien, er zit meer lijn in je communicatie

Waar je nu steeds belangrijker wordt, is het behouden van je volgers, het handhaven van je sociale positie. Meer volgers wordt minder belangrijk. Die schare breidt zich veel langzamer, maar nog altijd gestaag, uit.  

Herkenbaar? Wat kan je hier nu als goed doel van leren?
  1. Twitter is een sociaal medium. Dus alle ontwikkelingsfasen die je bij een start in een 'gewone sociale omgeving' meemaakt, doorloop je hier ook weer. Dit geldt niet alleen voor jezelf, ook voor je organisatie. Je bent niet meteen een grote partij met veel volgers. Het kost tijd en moeite om op te groeien, om iets op te bouwen. 
  2. Veel mensen die je in het begin volgen, doen dat omdat ze je uit een andere sociale context kennen. Je bent vertrouwd voor hen. Pas nadat ze je volgen zal moeten blijken of jij ook levert wat ze verwachten. Daar kom je alleen achter door hun gedrag te meten, ze te volgen en ze de mogelijkheid te bieden om hun 'volgen' om te zetten in andere handelingen.
  3. Wie volg je als organisatie zelf? Dit is vaak de grootste valkuil. Want moet je de mensen gaan volgen met wie je al een relatie hebt? Of volg je mensen of organisaties waar je wat aan denkt te hebben? En wie in de organisatie bepaalt dat dan? 
  4. Al die mensen die jouw organisatie volgen moet je zelf ook wel volgen! Want veel mensen lopen vroeg of laat tegen het probleem aan dat ze teveel mensen of organisaties volgen waardoor ze niet 'terug gevolgd worden' en Twitter heeft de verhouding gelimiteerd.  Je moet dan als Twitteraar afscheid nemen van partijen die je volgt, en dat doe je u eenmaal makkelijker van een organisatie dan van een persoon. De enige reden om te blijven volgen is als je voldoende toegevoegde waarde levert...volgens de norm van je volger!
  5. Waarom wil je als goede doelen organisatie volgers? Wat is je doelstelling? Donateurs werven of dient het als lobby instrument? Stem je daar ook je content op af? Wat verwachten die volgers zelf? Je merk kan volgers aantrekken, maar uiteindelijk volgen ze je omdat ze je content interessant vinden. 
  6. Als Goed Doel is het wel iets eenvoudiger om snel een trouwe en vrij omvangrijke schare volgers op te bouwen. Maar veel van je volgers ken je eigenlijk niet. Hoe weet je wie je wel en niet kunt vertrouwen?  Wie 'volg je terug' ? Wat verwachten die volgers van je? Zijn het dezelfde mensen die je steunen of juist niet? Het is de moeite van onderzoek meer dan waard. Exporteer je volgers en leg ze eens naast je donateursbestand. 
  7. Natuurlijk heb je met veel volgers een interessante fondsenwervende doelgroep. Maar die groep is alleen interessant indien er daadwerkelijk interactie ontstaat. Want Twitter is geen eindstation waar ook gedoneerd gaat worden. Daar moet je je communicatiestrategie wel op inrichten. Wat ga je die mensen vragen? Hoe gaat de transformatie van volger naar donateur of naar activist plaatsvinden? 
In welke levensfase zit jouw organisatie op Twitter?

Volg Fundraiser Online NU op Twitter!
@FundraiserOnl 
of druk hier:
 
Follow FundraiserOnl on Twitter
 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen