Donatieonderzoek van First Giving

First Giving heeft weer eens een interessant onderzoek gepubliceerd. Het betreft een ontwikkeling van de donaties via First Giving in de periode 2007-2010. En aangezien ze over nog al wat interessante data beschikken, zijn er weer lessen te trekken. Want alhoewel First Giving Amerikaans is, komen veel ontwikkelingen, zij het vertraagd, ook in Nederland terug. Dus voor iedereen die zich bezig houdt met Online Social Network Fundraising of Eventfundraising is dit soort onderzoek daarom verplichte kost.

First Giving bestaat sinds 2003 en is het Amerikaanse (kleine) zusje van JustGiving. Dit onderzoek besloeg 1,9 miljoen donaties aan evenementen georganiseerd door Goede Doelen en 0,6 miljoen donaties aan 'grassroot events' (eigen acties van deelnemers) in de periode 2007-2010.

De belangrijkste bevindingen:
  1. De totale hoeveelheid donaties steeg in 2010 met 27,2% t.o.v. 2009. De voorgaande jaren toonden jaarlijks vergelijkbare groeipercentages.
  2. De gemiddelde donatie bedraagt al jarenlang ongeveer $ 52,- .
  3. De 'grassroot evenements' krijgen 32% hogere gemiddelde donaties.
  4. De meeste donatie worden doordeweeks gedaan, de weekend donaties zijn echter veel hoger!
  5. De meeste donaties worden tussen 8.00 en 11.00u 's ochtends gedaan
  6. Slechts 6% van de donaties overschreed $ 100,-
  7. Zeer opvallend: 97,4% van de donateurs was uniek (heeft maar 1x gegeven via First Giving)!
  8. Mannen gaven een hogere gemiddelde donatie dan vrouwen. (+34%)
  9. De meeste donoren zijn tussen de 39 en 50 jaar.
  10. Naarmate de donor ouder wordt stijgt de gemiddelde donatie lineair mee, tot een leeftijd van 67 jaar.
  11. Het minst wordt gegeven door 20 tot 24 jarigen.
  12. Hoe hoger het inkomen van de huishouding, des te hoger de gemiddelde gift
  13. Vrijwilligers doneren de hoogste bedragen.
De rapportage van het onderzoek kan je hier downloaden

Wat kan je hier nu mee als Nederlandse fondsenwerver? Hoe gebruik je dit onderzoek nu in je eigen context.
  • In de allereerste plaats benchmarken, zodat je weet of je eigen resultaten vergelijkbaar zijn of juist totaal anders. Als het anders is, is het belangrijk om na te gaan waarom het dan anders zou kunnen zijn
  • Als je nog weinig of geen data hebt, weet je nu in ieder geval waar je op moet letten en waar je op moet/kan sturen.
  • Ongeacht de verschillen, met je eigen resultaten in handen zou je je activiteiten kunnen gaan finetunen. Uitgaande van deze feiten bijvoorbeeld door:
    • De timing in je communicatiestrategie aan te passen. 
      • Richt je meer op het weekend
      • Verspreid donatieverzoeken vroeg in de ochtend.
    • Je 'ask' strategie te verfijnen:
      • Om welke bedragen ga je vragen, wat positioneer je als een 'normale donatie'
      • Ga je iedereen dezelfde vraag stellen? Of varieer je in leeftijd, welstand en geslacht?
    • Beter vast te stellen op welke gevers-groepen je je gaat richt. Dat betekent ook keuzes voor je wervingstrategie voor actievoerders en mogelijk zelfs keuzes in de aard van de evenementen die je zelf organiseert.
    • Een stimuleringsprogramma voor 'grassroot events' te lanceren.
 Ongetwijfeld zijn er nog veel meer 'gebruiksmogelijkheden' van de onderzoeksresultaten. Ga er zelf mee aan de slag!

Volg je Fundraiser Online al op Twitter? @FundraiserOnl 
Blijf op de hoogte van elke nieuwe publicatie.
 
Follow FundraiserOnl on Twitter
   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten