Ieder Goed Doel dat zich op Twitter begeeft wordt geconfronteerd met dezelfde issues. Waar loop je zoal tegenaan? We beginnen vooraan, dus bij het aanmelden van je account en waar je daarbij rekening mee moet houden.
- Twitternaam
- De keuze van een naam is voor organisaties soms lastig. Sommige organisaties hebben het geluk dat 'hun eigen naam' nog niet vergeven is, maar helaas is dat voor de meeste organisaties niet het geval. Het gevolg is dat je een naam moet kiezen die 'logisch' en 'vindbaar' is. Daar slagen lang niet alle organisaties in. Geen onoverkomelijk probleem, maar het maakt 'gevonden worden' wel veel lastiger.
- Heb je een naam gekozen en ben je daar achteraf niet tevreden over, of is/komt er een betere beschikbaar? Gewoon switchen! Vermeld bij je oude account dat je switcht en meld het regelmatig, gedurende minimaal een maand dagelijks, aan je volgers.
- Komt je naam ook internationaal voor? Gebruik dan de internationale naam + 'NL' of '_NL', dat doen verreweg de meeste grote organisaties, en dit lijkt ook de standaard te worden, waardoor je weer makkelijker vindbaar bent.
- Profielomschrijving
- Nadat je een naam hebt gevonden moet je je 'bio' omschrijven, een kort profiel van wie je bent en wat je doet. Dit is belangrijk, want veel zoekmachines en Twitter-adreslijsten vinden je op basis van de woorden die je in je profiel zet. Gebruik hier dus steekwoorden waarop de organisatie zich wil profileren en woorden waarop je gevonden wil worden. Denk hierbij vanuit degene die zoekt, niet vanuit jezelf! Zo valt op dat bijna geen enkel Goed Doel zichzelf in zijn profiel als 'Goed Doel' omschrijft. Dan ontbreek je dus in alle 'Goede Doelen lijstjes'!
- Profielfoto
- Bij een Twitter account hoort een foto. Zorg dat je die ook meteen plaatst, Twitter gebruikt anders een 'eitje' en dat is dé kwalificatie van 'nieuweling' op Twitter, je wordt dan echt niet voor vol aangezien.
- Het is voor organisaties voor de hand liggend en gebruikelijk om hun logo te hanteren. Bedenk echter wel dat dit logo niet voor zo'n kleine 'thumbnail' ontwikkeld is en niet altijd erg goed toont. Laat staan dat het opvalt in een timeline. Dit geldt vooral voor organisaties die geen beeldmerk gebruiken, maar de volledige naam in hun logo hebben staan. Die is in een timeline echt onleesbaar. Er zijn heel wat organisaties die ik dan ook dringend aanraad om een beter beeld te gebruiken!
- E-mail adres
- Het lijkt zo logisch maar het gaat zo vaak fout. Maak een speciaal e-mail adres aan voor je Twitter account. Gebruik geen algemeen adres (info@goededoel.nl) omdat je dit veel moeilijker kan monitoren en organiseren. Gebruik ook geen e-mail adres van een medewerker (pietje@goededoel.nl), want dat beperkt de toegang voor anderen, tenzij Pietje er echt geen probleem mee heeft dat ook zijn overige e-mail door iedereen gelezen wordt....
- De toegang tot dit e-mailadres ligt primair bij de Social Media Manager, maar het is verstandig dat ook anderen meekijken, bijvoorbeeld om te zien of er ook vragen van donateurs e.d. komen.
- Monitor het regelmatig, houd het opgeruimd en gesorteerd op onderwerp.
- Account Pagina
- De pagina die bij je account hoort kan je deels zelf vormgeven. Zorg dat die duidelijk bij je huisstijl past, maak er geen rommeltje van dat afleidt. Bedenk dat mensen hier niet komen om naar je achtergrond te kijken, tenzij je hiervoor echt iets heel bijzonders hebt bedacht!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten