Special: Volg je volgers!

Recentelijk betoogde ik op verschillende plaatsen, waaronder dit blog, een workshop en in een tweet op Twitter, dat je er als Goed Doel op moet letten dat je de verhouding tussen volgers (followers) en gevolgden (following) van je Twitter-account tenminste in de buurt van 1 houdt. Oftewel: voor iedere gevolgde een volger.

Dus was de boodschap voor Goede Doelen: Volg je volgers! Die stelling leidde tot nog al wat vragen om uitleg en tot reacties van mensen die dit helemaal niet met mij eens waren. Daarom een toegevoegd onderwerp aan de serie van deze Twittermaand, waarin expliciet aandacht voor dit onderwerp.

De verhouding tussen volgers en gevolgden op Twitter is een heet hangijzer. Eerst maar eens naar de algemene feiten, daarna ingezoomd op Goede Doelen

Waarom  is deze verhouding belangrijk?

Een Twitteraccount met heel veel volgers is voor veel partijen begerenswaardig. Iedereen wil toch meer volgers? Het gevolg is dat er creatieve manieren bedacht werden om aan grote hoeveelheden volgers te komen. Eén van die manieren was gebaseerd op 'autofollow', een systeem waarbij veel mensen automatisch iedereen die hen volgde terug gingen volgen.

Een slimmerik bedacht toen een systeem waarbij hij ieder onbekend account dat hij signaleerde ging volgen, zodat hij door 'autofollow' automatisch ook veel volgers kreeg. Leuk om mee te pronken! Alleen, het leidde tot een situatie dat je duizenden accounts volgde en er maar door een beperkt percentage teruggevolgd werd. Maar wie maalde erom dat je 50.000 mensen volgde, je had immers 5.000 volgers! En als je het verder overdreef, kwam je toch aan een meer dan substantieel aantal volgers. Hetgeen deze wervingsmethode interessant maakte voor...Twitter spammers!

Twitter wilde hier een eind aan maken, om spam te beperken. Dus heeft Twitter een lat gelegd bij het volgen van 2000 accounts. Je mag pas meer accounts volgen wanneer je account voldoende volgers heeft. Daarboven hebben ze een regel in het leven geroepen dat je niet meer dan 110% van je volgers mag volgen. Dus: Als je 2.100 volgers hebt mag je (2.100 + 210=) 2.310 accounts volgen.

Misverstand

Let op: de limiet werkt eenzijdig! Je mag een onbeperkt aantal volgers hebben, maar niet onbeperkt volgen. Je kan dus wel een account hebben met 10.000 volgers en zelf maar 100 accounts volgen.

Wat is de consequentie van deze limiet?

Op zich is deze limiet goed, gezien de achtergrond.  Maar, de limiet heeft wat bijwerkingen waar je je als account-eigenaar wel bewust van moet zijn:
  • Je moet dus niet zelf door middel van allerlei 'slimme tools', die nog altijd gratis verkrijgbaar zijn, aan volgers willen komen. Dan houd het namelijk snel op, Twitter blokkeert automatisch de mogelijkheid om meer te volgen bij het bereiken van de 2.000 accounts.
  • Ook zogenaamde 'slimme systemen', die tijdelijk een account volgen en wanneer die niet binnen een week 'terug-volgt', het account weer 'ontvolgen', lopen tegen deze grens aan.
  • De volg limiet geldt niet alleen voor jou account, het geldt ook voor het account van degene die jouw volgt. Daar kom ik zo op terug. 
  • Je moet dus ook het aantal accounts dat je bent gaan volgen regulier blijven bewaken met in het achterhoofd de vraag of ze jou wel volgen. Immers, wanneer jij terugvolgt en je volger ontvolgt je, kan je ook weer tegen deze limiet aanlopen. Stel dat je 2.000 volgers hebt en jij ze alle 2.000 volgt, en plots besluiten 300 accounts je te ontvolgen, dan kan je je nieuwe volgers niet meer volgen!
Volgen en terugvolgen

Idealiter gebeurt volgen dus van twee kanten. Dan is er voor beide partijen niets aan de hand. Nu zijn er echter veel partijen die vanuit een breed scala aan motivaties hun volgers echter niet terugvolgen. Een directe consequentie is er voor deze organisaties niet, denken ze, maar kijk eens naar dit voorbeeld:

Stel dat je een volger hebt die in de buurt van zijn limiet komt. Die mag dus maximaal 10% meer accounts volgen dan dat hij/zij aan volgers heeft. Wat gaat deze volger dan doen? Juist, zijn gevolgden saneren. En dan is het maar de vraag of je account nog bij de meest interessante 200 van die volger zit.

De kans is dus substantieel dat je juist je volgers met een groot bereik gaat verliezen. Is dat nu zo verstandig?  Daarnaast blijft het natuurlijk zo dat je een volger limiteert in het aantal accounts dat hij/zij kan volgen die niet terugvolgen.

De tweede consequentie van niet terugvolgen.

Veel accounteigenaren realiseren het zich onvoldoende, maar er is een tweede consequentie aan niet terugvolgen. Je volger kan je dan namelijk geen Direct Message sturen. Een DM is een tweet die niet leesbaar is voor anderen, ook al volgen ze beide accounts. Dat is dus niet hetzelfde als een reply sturen op een tweet. Die is namelijk wel leesbaar voor iedereen die beide accounts volgt. Dat kan een goede reden voor je volger zijn om niet te reageren, terwijl hij/zij dat anders wel gedaan zou hebben. 

Goed Doel op Twitter

Het bovenstaande geldt voor ieder account. Maar als Goed Doel zijn er mijns inziens een paar extra overwegingen waar je serieus over moet nadenken:
  • Indien je alleen volgers hebt en zelf niet volgt, is de boodschap die je feitelijk afgeeft: 'Ik wil dat je naar mij luistert, maar ik ben niet in jou geïnteresseerd!' Dit wordt vaak geïnterpreteerd als 'arrogant' en is voor veel mensen een reden om je niet te volgen!
  • Wil je daadwerkelijk als goed doel gebruik maken van 'social media' en je niet 'social' opstellen. Wat betekent dat voor je imago? En voor de relatie met je donateurs? Waarom zit je dan überhaupt op Twitter?
  • Behoort interactie met je achterban niet automatisch tot je maatschappelijke taak als goed doel? 
Conclusie

Dit alles overwegende kan ik niet anders dan tot de conclusie komen dat je als Goed Doel je volgers wel moet terugvolgen. Uit oog punt van fatsoen, imago en uit eigen belang. Het is een praktijk die nog lang geen gemeengoed is in Nederland. Het dwingt je dus automatisch ook om mensen die je niet meer volgen ook te ontvolgen. Dat is niet 'aardig' maar wel uit te leggen.
Natuurlijk zullen er mensen zijn die het hier niet mee eens zijn, of juist wel. Heb je andere overwegingen? Deel ze! Er zijn veel organisaties die graag de argumenten op een rijtje zouden hebben...

Volg je Fundraiser Online al op Twitter?

Follow FundraiserOnl on Twitter


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen