Na de opvallende groeivertraging van de vorige kwartaalmeting, was het de grote vraag hoe de ontwikkeling in de, meestal wat zwakkere, zomermaanden zou zijn. Herstel van het oude beeld, met groei in de dubbele cijfers? Of een aanhoudende vertraging?
Het resultaat is niet eenduidig. Enerzijds een stevig herstel van de groei, zeker in absolute aantallen, maar toch nog altijd fors minder dan een jaar geleden.
Toetreders en afvallers
Aan de onderkant van de lijst werd een nieuwe mijlpaal bereikt! Er zijn nu minimaal 1.008 likes nodig om je een plaats in de Top 250 te verwerven.
Zes organisaties groeiden hard genoeg om deze drempel te nemen:
- 'Kom over en Help' en 'On Wheels' keerden na één kwartaal afwezigheid terug in de lijst.
- 'Mensen met een Missie' keerde na drie kwartalen terug
- 'Lucille Werner Foundation', ICS en Ango zijn helemaal nieuw in de lijst
Algehele ontwikkeling
In de inleiding schreef ik het al: In absolute aantallen lijkt er zich dit kwartaal een redelijk herstel af te tekenen, maar in vergelijking met een jaar geleden is dat nog altijd een daling van 27%. De dubbele groeicijfers worden dan ook niet gehaald. Zien we die ooit nog terug?
Verwonderlijk is dat niet. Groeien op Facebook kost tegenwoordig geld en zeker niet iedere organisatie is bereid hier veel budget en/of menskracht in te steken. Voor late toetreders levert dit dan ook een extra drempel op. Het bewijst eens te meer dat 'laten we even afwachten' niet altijd de beste tactiek is...
Snelle groeiers
De lijst van snelle groeiers heeft wel een aantal opvallende nieuwe gezichten. World Animal Protection maakte een forse sprong, evenals Wakker Dier, Ambulance Wens en Islamic Relief. De groei van KidsRights is natuurlijk helemaal opvallend!
Top 10
Zoals ik bij de vorige meting al verwachtte, ondergaat ook de Top 10 dit kwartaal veranderingen. Er zijn nu meer dan 100.000 likes nodig om de Top 10 te halen!
- 'Dress Red Day' stijgt van 8 naar 7
- World Animal Protection gaat van 13 naar 8
- Pink Ribbon gaat van 7 naar 9
- Fairfood, ooit de trotse lijstaanvoerder, verloor haar plek in de top 10 en zakte naar plaats 11.
De dip van vorig kwartaal, deels veroorzaakt door de 'clean-up' door Facebook zelf, lijken we wel te boven te komen, maar het herstel van de groei is nog niet op het oude peil.
Er zijn nog altijd aanwijzingen dat er wel degelijk een groeivertraging aan het plaatsvinden is. De volgende meting zal hier meer duidelijkheid over moeten verschaffen.
De volledige lijst
Vragen over de totstandkoming van de lijst? Die vind je hier, evenals de toelichting hoe je jouw organisatie ook kan laten opnemen in de lijst.
Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!
Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Geen opmerkingen:
Een reactie posten