De belangrijkste bevindingen van het onderzoek waren voor mij:
- Hoofddoelstelling van de communicatie-afdelingen is uitleg van, en aandacht voor, de doelstellingen van de organisatie, gevolgd door rapportage van resultaten en impact van hun werk en het verhogen van de 'general awareness' voor hun organisatie. Vooral het verkrijgen van pers-aandacht, vroeger een topprioriteit, is naar de achtergrond geschoven;
- Het grootste deel van het communicatie budget wordt uitgegeven aan websites en weblogs;
- De helft van de organisaties heeft een weblog (!);
- Dynamische content, vooral video, presentaties e.d., zijn steeds belangrijker geworden op websites en blogs;
- Social Media is ingeburgerd in tijd en geld, maar iedereen vindt de aandacht nog altijd te beperkt.
- Veel beter dan in Nederland zijn de eigen websites goed gelinkt naar de sociale media.
- Het onderzoek concludeert voorzichtig dat dit laatste wel eens een goede aanwijzing zou kunnen zijn voor richting van de toekomstige verschuivingen in aandacht en budget, hetgeen ik overigens volledig onderschrijf.
Leuk onderzoek, ik zat er nog wat over te mijmeren. Vervolgens krijg ik in korte tijd via zowel e-mail als Twitter van drie verschillende goede doelen een linkje naar een pdf van hun papieren nieuwsbrief toegezonden. Waarvan er minstens één handmatig ingescand was. Dat zette me pas echt aan het denken....
Waarom heeft meer dan de helft van de Amerikaanse organisaties in dit onderzoek een weblog, terwijl je dat in Nederland nauwelijks tegenkomt? Slechts enkele organisaties maken er gebruik van. En als ze dat al doen zijn het meestal niet meer dan opsommingen van statische 'nieuwsfeiten'. Dat kan ook anders:
- Video's van projecten;
- Een interview met de directeur;
- Storytelling door middel van een gesprek met 'een geholpene';
- Een medewerker die je meeneemt 'in het veld';
- Sfeerbeelden van evenementen zoals een feestavond/gala of een hardloopwedstrijd;
- Sfeerbeelden van vrijwilligers bijeenkomsten;
- Powerpoint presentaties van:
- De laatste algemene ledenvergadering;
- Onderbouwing van lobby doelstellingen;
- Een persoonlijke oproep van de ambassadeur.
- .....
Enfin, een lunchpauze brainstormen levert je waarschijnlijk genoeg ideeën voor content op voor de komende maanden. Dat mag geen probleem zijn.
Maar daar gaat het natuurlijk niet om. De onderliggende vraag is: Waarom een weblog?
Juist een blog vormt een goede 'lijm' tussen de vele communicatieve activiteiten van een organisatie. Het is een ideaal vertrekpunt van waaruit je zowel de stap naar sociale media kan maken, als een landingpage vanuit sociale media. Maar ook de plek waar je de link legt naar een donatie, een plaats waar je daadwerkelijk en aantoonbaar in gesprek kan gaan met geïnteresseerden, vrijwilligers in het zonnetje kan zetten en anderen kan laten zien wat zij kunnen betekenen. Feitelijk is het de moderne en veel actuelere vorm van een nieuwsbrief, en minder statisch dan een website.
Daarnaast biedt een weblog de mogelijkheid om veel meer mensen in de organisatie toegang te verschaffen om zelf content te uploaden. Een groot voordeel, want daarmee digitaliseer je de content bij de bron, hetgeen veel werk bespaart.
Kleinere organisaties zouden zich zelfs serieus af moeten vragen wat de toegevoegde waarde van hun website is. Bijna alle content kan immers ook op een weblog. Ook dat is bepaald niet nieuw, in Noord-Amerika is het inmiddels heel gebruikelijk.
Goede Doelen in Nederland: Stop met die nieuwsbrief en ga massaal bloggen! Welkom in interactieve de wereld van web 2.0!
En om criticasters gelijk voor te zijn. Iedereen die deze oproep beantwoordt met de opmerking 'Onze donateurs willen dat niet': Lees eerst deze blogpost: 'Onze donateurs zijn oud'...Onzin!
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
In de zomermaanden juli en augustus gaat Fundraiser Online op een mediterraan strand liggen gewoon door, maar zal de frequentie van posten wel teruggebracht worden.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------Volg je FundraiserOnline op Twitter?
Ha Walter,
BeantwoordenVerwijderenboeiende post weer, dank voor de link ook!
Wat betreft bloggen door non-profits in Nederland: ik denk dat er wel meer aan de hand is dan alleen maar de Nederlandse non-profit die achterblijft.
Het corporate bloggen in het algemeen is in Nederland nooit echt van de grond gekomen, terwijl er daarvan toch al jaren (jaar of 5 meen ik) geleden heel goede voorbeelden van waren in de US.
Daar spelen dus ook culturele verschillen een rol. Ik heb de afgelopen jaren ook zeker leuke blogs van non-profits voorbij zien komen (o.a. Amnesty, WNF, Warchild), maar het werd nooit echt een succes. Los van of je achterban jong of oud is.
Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat juist de voordelen die bloggen kan bieden (o.a. de openheid/kijkje in de keuken, interactie en storytelling) niet juist voor non-profits heel opportuun zijn. Vraag is alleen of dat bloggen moet zijn. Sowieso werkt dit pas goed als het ondersteund/versterkt wordt door een goed social media beleid.
Hoi Ellen,
BeantwoordenVerwijderenDank voor je reactie!
Voor wat betreft de inbedding in het social media beleid ben ik het helemaal met je eens.
Maar het bloggen dat ik in Nederland gezien heb mistte wel behoorlijk wat. De huidige technische mogelijkheden zijn ook wel wat groter en juist nu is het moment om daar meer mee te doen.
Ik denk daarbij overigens niet primair aan de 20 grootste goede doelen, maar juist de middelgrote en kleinere organisaties, zeker degene met lokale inbedding.