21% van volgers goede doelen niet echt!

We investeren heel wat tijd en geld in het opbouwen van een schare volgers op Twitter of het verkrijgen van een hoop likes op Facebook. Het is dan ook wenselijk dat al die likes en volgers oprecht geïnteresseerd zijn in wat we als organisatie te melden hebben. 

Maar is dat ook zo? Vaak hebben we maar een beperkt beeld van wie onze volgers zijn. Want een rijtje bio's zegt nog niet zoveel. Hoeveel van die volgers zijn eigenlijk nep-accounts?

Mijn aandacht voor deze vraag werd oorspronkelijk getrokken door een blogpost van Socialmouths, waarin uitgelegd wordt hoeveel nep accounts er wel niet zijn op Twitter en Facebook. En dat er nu een tool was die gratis inzicht geeft in het percentage nep-accounts van je volgers op Twitter.

Natuurlijk ben ik gelijk even gaan kijken naar deze tool, Fake Followers Check van Status People.

Hoe het werkt 

Eigenlijk doen ze iets heel eenvoudigs. Langs een steekproef uit je bestand worden een aantal criteria gelegd, waarmee 'spam-accounts' geidentificeerd worden. Want dit type accounts heeft vaak enkele snel herkenbare elementen. Denk daarbij aan accounts die veel volgers hebben, zelf niet volgen en weinig of geen tweets verzenden.

Het resultaat van deze exercitie wordt vervolgens uitgedrukt in een percentage 'fake accounts', een percentage 'Inactieve Accounts' en een percentage 'Goede accounts'. Voor @FundraiserOnl met ca. 1.050 volgers ziet dat er zo uit:



Blijkbaar is dus 1% van mijn volgers een nep-account. Dat kunnen er dus maximaal 15 zijn. Maar de 8% inactieve accounts zijn er toch alweer ca. 80.
     
Goede Doelen

Interessant is dat je ook andere accounts kan checken. Wat mij op het idee bracht om een vergelijkbare actie ook eens uit te halen voor de 20 grootste goede doelen twitter accounts. Status People claimt immers dat ze vrij accuraat zijn tot accounts met 100.000 volgers. En er is geen goed doel in Nederland dat een dergelijk aantal haalt.

 De 20 grootste goede doelen accounts hebben gezamenlijk meer dan de helft van de top 250 lijst, dus hun resultaten zullen redelijk representatief zijn voor het geheel. 

Dit zijn de resultaten:

Gemiddeld is slechts 79% van de accounts 'Good', ruim  17% inactief en 4% nep. De verschillen per account zijn onderling overigens  aanzienlijk.
 
Correctie

Oops, dat geeft zo'n Top 250 lijst met volgers toch plotseling wel een ander aanzien. Want als we het aantal volgers corrigeren voor het percentage goede accounts, ziet  de Top 20 er heel wat anders uit:


Opruimen?

Dit constateren is één ding, maar wat moet je er nu mee?

Uiteindelijk is het toch zo dat het medium bedoeld is om een zo groot mogelijk bereik te genereren van je boodschap. Deze check helpt je in ieder geval het bereik van het account wat beter te doorgronden.  Maar moet je er verder wat mee? Je kan accounts natuurlijk blokkeren, maar schiet je er wat mee op?

Het risico dat je per ongeluk een 'goed' account blokkeert blijft aanwezig en je moet je serieus afvragen wat dat zou kunnen betekenen voor je imago als organisatie. Persoonlijk zou ik er daarom nooit voor kiezen om dat te doen.

Waar je wel regulier naar kan kijken is wat de ontwikkeling van het percentage is en of er activiteiten zijn die het percentage nep accounts sterk doen toenemen. Een bekende veroorzaker van dergelijke  problemen is bijvoorbeeld het 'automatisch terugvolgen van nieuwe volgers'. Veel spamaccounts maken gebruik van autofollow-tools en volgen je maar tijdelijk indien je hen niet terug-volgt.

Advies is dus in ieder geval om met enige regelmaat je account te checken! 



Follow Me on Facebook

Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!


Volg Fundraiser Online op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen