9 adviezen voor goede doelen

Wanneer je veel verschillende organisaties helpt, ga je vanzelf ook steeds meer onderlinge overeenkomsten zien. De goede doelen wereld is namelijk veel eenvormiger dan de meeste mensen die er werken zelf willen (doen) geloven. 

De verleiding is dan ook groot om bij adviezen voor een 'one size fits all' oplossing te kiezen. Maar zo simpel is het natuurlijk niet. Toch zijn er elementen in die adviezen die wel vaak terug komen. Simpelweg omdat bijna ieder organisatie er tegenaan loopt. 

Dit zijn  9 activiteiten om mee stoppen wil je succes hebben. In de ongenuanceerde versie!

1. Stop met het tegenhouden van verandering!

De wereld om ons heen staat niet stil. Het is noodzakelijk om je continu aan te passen aan veranderende omstandigheden. Maar veel mensen hebben moeite met veranderen. Dus stoppen ze (te) veel energie in het tegenhouden van vernieuwing. Nog maar eens vergaderen, beslissingen uitstellen, ontkennen van veranderingen, bewust klein houden van de impact, de interne boodschapper 'verketteren', 'het interne draagvlak vergroten', het zijn allemaal tactieken om de werkelijkheid buiten te sluiten! 

2. Geef anderen niet de schuld!

Als ik aan medewerkers, van bestuurders en directieleden tot vrijwilligers, de oorzaak van een probleem vraag, is het antwoord steevast dat het de fout van een ander is. De overheid, de politiek, de onwetende donateur, de vorige baas, de de huidige baas, de collega, de andere afdeling, een concurrerend goed doel, een leverancier, er is altijd wel een dader aan te wijzen voor de problemen. Maar niemand zegt: 'Ik heb een verkeerde beoordeling gemaakt!'

3. Doe jezelf niet voor alsof je een andere organisatie bent!

Hoe vaak zou ik al niet gehoord hebben: 'We moeten meer op Warchild, Cliniclowns, Alpe d'HuZes of [zelf invullen] gaan lijken!' Dat werkt dus niet! Je bent geen tweede Warchild of wie dan ook, en dat wordt je ook niet! Identificeer en gebruik je eigen sterke kanten. Wees een eerste jezelf, wees uniek!

4. Benoem de problemen van de organisatie eens eerlijk!

Oplossing ga je pas vinden indien je probleem helder is. Maar veel te vaak is het werkelijke probleem onbenoemd. Symptomen die voortvloeien uit het echte probleem worden groot gemaakt en aangepakt, maar het onderliggende, echte probleem wordt niet opgelost.

5. Accepteer dat je niet alles zelf in de hand hebt!

Je zal je grote campagne maar lanceren op de dag dat er een kabinet valt, er een natuurramp gebeurt of er brand uitbreekt in het distributiecentrum van de post waar jouw grote mailing klaar ligt voor verzending. Voor veel mensen is het moeilijk om te accepteren, maar het is onmogelijk om op alles invloed uit te oefenen. Er gaan dingen mis, hoe goed je je best ook doet. Het is geen excuus, dat mag het ook nooit zijn, maar het is ondenkbaar dat ieder project een succes wordt. Reken jezelf niet rijk en geniet er van als alles wel loopt zoals gepland!  

6. Stel eens echte doelstellingen vast! 

Wat ga je vandaag doen om dichter bij je einddoel te komen? 'Volgend jaar 10% groei van inkomsten' is geen doelstelling van een goed doel, maar het doel van een beursgenoteerde onderneming! Hoe helpt die groei armoede de wereld uit, het medicijn voor kanker te vinden of ....? Stel je fondsenwervende doelstellingen dus vast in het verlengde van de doelstellingen van je organisatie! 

7. Vermijd het 'Calimero-syndroom'!

'Voor KWF is het makkelijk, want die krijgen zoveel miljoenen'. [zucht]. Als je jezelf al niet serieus neemt, waarom verwacht je dan wel dat anderen je serieus nemen? Zielig doen, zelfmedelijden hebben, afgeven op andermans succes, het lost jouw problemen niet op, het is slechts verspilde energie. Ieder goed doel begint klein! 
 
8. Stop met excuses verzinnen!

'We hebben geen budget, we hebben geen mankracht, we missen de contacten met het bedrijfsleven, we missen kennis, we zijn er nog niet aan toe, we ...' Ja, doe dan de deur dicht en vergeet het licht niet uit te doen. Als je blijft doen wat je deed zal het resultaat niet anders worden. Keuzes maken dus, en het roer om als het niet goed gaat!

9. Wees eens wat minder ondankbaar!

Ja, je doelstellingen zijn goed! Maar het blijft een klein wonder dat er mensen en organisaties zijn die dat ook vinden. En je daarbij nog willen ondersteunen ook! Dat is nooit 'logisch' en 'vanzelfsprekend'. Ook niet als het de overheid betreft! Toon je dankbaarheid, iedere keer opnieuw. En nog een keer!


'Wie de schoen past....!'


Fundraiser Online vind je ook op Facebook?
Lees nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!

Follow Me on Facebook

Volg Fundraiser Online op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen