Wat ik leer van Twitter Analytics

Een kleine maand geleden maakte Twitter, eigenlijk vrij stilletjes, een ommezwaai. Het advertentieplatform werd opengesteld voor kleinere budgetten. 

Een mooie ontwikkeling waarmee Twitter toegankelijk is geworden voor de goede doelen! Maar in het kielzog van deze ontwikkeling gebeurde er nog iets, dat ik eigenlijk net zo interessant vind. 

Twitter verschafte via het 'ads' platform ook toegang tot een heleboel statistische gegevens voor gebruikers. 

Met deze Twitter Analytics is meer mogelijk dan je bij eerste aanblik zou denken. Een beknopt overzicht:

Het Twitter Ads platform

Om toegang te hebben tot de cijfers moet je het Twitter account koppelen aan het advertentieplatform. Nee, je hoeft niet te adverteren, het is gratis. Je moet alleen de koppeling  maken!

Dat koppelen van je account doe je hier: https://ads.twitter.com/

De eerste statistieken

Na koppeling begint Analytics data te verzamelen. Dat ziet er na een tijdje zo uit:



Het geeft per tweet en dagelijks gesommeerd een overzicht van impressies, engagement en engagement rate.

Wanneer je op een individuele tweet klikt, zie je nog wat meer details:


Allemaal aardige informatie, maar wat kan je hier nu mee?

Het echte 'goud' zit ergens anders verstopt, dat is namelijk de data die kan exporteren!

Crunching numbers

Zoals jullie wel weten ben ik een cijferfreak. Dus heb ik eens gekeken wat je met die cijfers kan. En dat leverde leuke mogelijkheden op (ook al heb ik met 28 dagen nog maar een beperkte dataset)

Overigens is de export een CSV bestand. Voor hen die daar van schrikken: Die kan je openen in Excel en bij 'Gegevens' onder 'tekst naar kolom' omzetten in een regulier excelbestand.

Een overzichtje van wat ik tot op heden uitgevonden heb:

1. Met 4 weken data kan ik al een aardige indicatie krijgen op welke dag in de week ik de meeste impressies heb, maar ook welke dag de hoogste engagement oplevert. En zie daar...de impressies zijn het hoogst op maandag en dinsdag, maar de engagement is veel hoger op donderdag en zondag.

2. Vervolgens heb ik dat ook eens gekeken naar de verdeling per uur. Dat geeft nog veel meer inzicht. De meeste impressies én de hoogste engagement vind door de week plaats voor (8.00u - 9.00u), tussen (11.30u - 1.15u) en na (16.30u - 17.30u) het werk , alsmede in de latere avonduren (22.00u -23.30u). Behalve op zondag, dan is de heel ochtend top, het beste moment van de week

Nog wat verder

Maar er is nog veel meer mogelijk. De geëxporteerde data bevat ook de volledige tekst van de tweet, en dat levert met wat extra werk ook boeiende info...

3. Ik heb namelijk ook de verschillende hashtags, zoals #fondsenwerving #communicatie #np #facebook #twitter etc, apart gezet en eens gekeken welke hashtags de meeste impressies en de hoogste engagement opleveren. En daar zat ook wel degelijk een verschil in!

Tot slot heb ik ook nog een onderscheid gemaakt in de vorm van engagement

4. Engagement kan bestaan uit:
  • Retweets
  • Replies
  • Favorites
  • User Profile clicks
  • URL clicks
  • Hashtag clicks
Ook dit levert interessante info op, maar de dataset is nog wat te beperkt om daar al relevante uitspraken over te doen, al vallen er wel wat zaken op.

- Een retweet levert meer impressies op (Goh, echt waar ?). Maar vervolgens ook meer dan gemiddelde url clicks per impressie.
- Ik was persoonlijk verbaasd over het aantal User Profile Clicks. Misschien moet ik daar toch iets meer aandacht aan besteden.

En tot slot, als uitsmijter, nog een heel verbazingwekkende:

Zoals mijn volgers zullen weten herhaal ik tweets met regelmaat. Uit de analyse is gebleken dat slechts in één geval de eerste, dus originele, tweet, de hoogste engagement had. In alle andere gevallen waren de cijfers voor de tweede of derde tweet (veel) beter.

En nog opvallender...de herhaalde tweets leveren meer volgers op dan de orginele tweet!

Tot slot

Ik graaf rustig verder in de data, er is echt nog wel meer leerzame informatie boven water te krijgen.

Wil je meer weten over je eigen Twittergedrag en hoe je dit kan verbeteren? Neem dan contact op: info@sestertius.nl



Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!

Follow Me on Facebook

Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter

Geen opmerkingen:

Een reactie posten