Goede Doelen Facebook Top 250 [Sep 2014]

Wat een zomer! 

Uit de nieuwe meting van de top 250 op Facebook blijkt dat de absolute groei van het aantal likes dit kwartaal groter is geweest dan ooit tevoren. De goede doelen worden steeds actiever op Facebook.

Dat leidt niet alleen tot onderlinge verschuivingen. Er zijn meer opmerkelijke gebeurtenissen te registreren...
 
Toenemende groei

Eerst maar eens een blik op de totale groei. Het absolute aantal likes neemt ieder kwartaal sterker toe, zo ook dit kwartaal. De top 250 goede doelen voegden gezamenlijk 522.593 likes toe, een groei van 19% ten opzichte van een kwartaal eerder.

Daarmee is het totale aantal likes in de laatste 12 maanden meer dan verdubbeld, zoals ook blijkt uit onderstaand overzicht:


In het totaal heeft de top 250 nu bijna 3,3 miljoen likes. Dat is gemiddeld dus ruim 13.000 likes per pagina.

Toetreders en afvallers

Ook aan de onderkant van de lijst heeft die groei gevolgen. De ondergrens werd opgetrokken van 548 naar 612. Daardoor vielen 5 organisaties weg uit de Top 250, namelijk WorldGranny, Hart voor Haïti, Eye Care Foundation, Day for Change en Child Support Indonesia.

Waar er afvallers zijn, treden er ook organisaties toe. Dat zijn de Stichting Downsyndroom, Emmaus Haarzuilens, Stichting Oude Groninger Kerken, de Nederlandse Coeliakie Vereniging en Oorcheck.

Snelle groeiers

De groei van een aantal pagina's is deze zomer wel heel hard gegaan. In onderstaande tabel een overzicht van de 10 grootste groeiers van dit kwartaal:


Ja, je leest het goed! Het Van Gogh Museum voegde maar liefst 137.000 likes toe! Ruim 1.000 likes per dag dus. Waarmee ze op een bijna on-Nederlands totaal van 454.000 komen.

Maar minstens net zo opvallend is de groeispurt van Islamic Relief Nederland. Ongetwijfeld heeft de Ramadan hier een rol in gespeeld, traditioneel een periode waarin ook veel gedoneerd wordt, in combinatie met de onrust in het Midden Oosten.

Tot mijn verbazing ontbreekt er echter ook een organisatie in dit lijstje. ALS Nederland groeide, ondanks de zomerse hype rondom de #IceBucketChallenge, met 'slechts' 4.500 likes. Naar mijn gevoel had daar beter van geprofiteerd kunnen worden!

Top van de lijst

In de top van de lijst verandert er dit kwartaal nauwelijks iets. Stop Aids Now! is ten opzichte van de vorige meting weliswaar uit de Top 10 verdwenen, ten gunste van World Animal Protection (voorheen WSPA), maar dat lag in de lijn der verwachting. Verder zien we weinig opvallende mutaties.

De volledige lijst



Vragen over de totstandkoming van de lijst? Die vind je hier, evenals de toelichting hoe je jouw organisatie ook kan laten opnemen in de lijst.




Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!

Follow Me on Facebook

Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen