Succesvol fondsen werven...als een boer!

In onze branche kom ik ze maar al te vaak tegen. Mensen die besmet zijn met het 'build it and they will come'-virus.

Ze geloven oprecht dat het werven van fondsen voor goede doelen een trucje is. Een kwestie van rijpe appelen plukken.

Maar helaas getuigt dat van weinig realiteitszin. De praktijk lijkt veel meer op het harde dagelijkse werk van een boer...

'Build it and  they will come'

Over de oorsprong van deze quote zijn veel meningsverschillen, maar wat ik er in deze context mee bedoel te zeggen, is dat er heel veel mensen zijn die denken dat het melden dat je een goed doel bent automatisch tot donaties leidt. Dat donoren bijna staan te springen om hun geld aan je af te staan...

'Laten we snel een crowdfunding campagne starten, daar zijn websites voor.'
'We plaatsen een verzoek om geld op onze Facebook pagina.'
'We zetten een donatieknop op onze website.'
'Er zijn vast wel bedrijven die ons willen helpen.'
'We schrijven wel wat fondsen aan.'

Zo werkt het dus niet!

De aanname is gestoeld op eenzelfde gedachte als 'We openen een winkel en de mensen zullen in de rij voor de deur staan.' Dat gebeurt ook nooit.

Hard werk

Een boer die aan het eind van het seizoen succesvol wil oogsten, zal moeten beginnen met het ploegen van z'n akker. Vervolgens moet hij zaaien en z'n langzaam groeiende producten verzorgen en beschermen tegen allerhande bedreigingen.

Totdat het eindelijk tijd is om te oogsten. Dan komt de beloning voor een jaar hard werken.

Maar die beloning is tijdelijk.

Na de oogst begint het allemaal weer van voren af aan. Jaar in, jaar uit...

Succesvol fondsen werven

Om succesvol te zijn in fondsenwerving zijn een doordacht plan, een goede voorbereiding en hard werken essentiële ingrediënten.

Niet voor niets luidt de definitie van Fundraising op Wikipedia: '...the process of soliciting and gathering voluntary contributions...'

De crux van succesvolle fondsenwervende campagnes zit 'm, net als bij de boer, in de voorbereiding. En het grootste deel van die voorbereiding zit niet in het bedenken van een goede fondsenwervende positionering, hetgeen natuurlijk wel belangrijk is, maar in het antwoord vinden op de vraag hoe je zoveel mogelijk mensen gaat confronteren met je fondsenwervende verzoek.

Welke activiteiten ga je daartoe ondernemen?

Gun jezelf tijd

Een succesvolle campagne vergt juist daarom vaak maanden voorbereiding. En als het nieuw is voor een organisatie, vaak nog veel langer. Die tijd heb je echt nodig en moet je ook nemen.

Maar de praktijk is vaak weerbarstig.

Er is geen tijd, het moet nú. We hebben nú een tekort, er dreigen nú mensen ontslagen te worden, er valt nú een subsidie weg, er zijn...

Dan had je dus als organisatie eerder moeten beginnen!

Een grote valkuil van fondsenwervers is dat ze zichzelf geen tijd gunnen of, nog vaker, dat hen geen tijd gegund wordt door leidinggevenden. Het is daarmee een onmogelijke opgave, die slechts tot frustratie bij alle betrokkenen leidt.

Schep duidelijkheid

Als fondsenwerver heb je de taak om je leidinggevende / opdrachtgever vooraf duidelijk te maken dat je geen 'instant oplossing' voor hun probleem bent. Moet je uitleggen dat fondsen werven zaaien vergt, voordat je succesvol kan oogsten. Dat er geen 'laaghangend fruit' is.

Wat je vooral nooit moet doen is van hun probleem jouw probleem maken. Als snel succes het enige alternatief is, begin er dan niet aan. Dat is beter voor de opdrachtgever, voor jezelf en vooral... voor de donoren!

Want denk je echt dat er massa's donoren zitten te wachten om hun geld weg te geven om mismanagement te financieren?




Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!

Follow Me on Facebook

Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen