Nieuw! Fondsenwerving anno 2015

We hebben het gevonden! Eindelijk is het er. 

Na jaren van onderzoek en analyse, waarbij we de kennis van alle knappe koppen in de branche bij elkaar gezet hebben, kunnen we het nu aankondigen: 

'We hebben de absoluut onfeilbare techniek ontwikkeld om met een werkelijk fantastisch rendement fondsen te werven!'

Voortaan nog slechts een paar procent kosten eigen fondsenwerving. Bij nader inzien is het onbegrijpelijk dat nooit iemand dit eerder ontdekt heeft. Maar nu is het dan zover.

Het vergt weliswaar een investering, de kost gaat voor de baat uit, maar het rendement is vrijwel onbegrensd...als je er tenminste wel snel bij bent!

Hoop doet leven

We voelen natuurlijk allemaal op ons klompen aan dat er iets niet klopt aan deze introductie. Dat er iets voorgespiegeld wordt dat te mooi is om waar te zijn. Het kan niet waar zijn.

Maar toch?

Stel je voor dat het wel waar zou zijn.

Stel dat je 'nee' zou zeggen en een ander goed doel is er inderdaad succesvol mee. We kennen immers, ook in onze branche, hele goede voorbeelden hiervan.

Je zal toch maar de kans gehad hebben en...

Verleiding

Het is de kunst van verleiden.

Hoe sterker de suggestie van potentieel succes, des te aantrekkelijker wordt het aanbod.

En er zijn elementen die sterk bijdragen aan dat effect:
  • 'Het gaat al niet goed, dit kan de redding zijn' 
  • 'Het potentiële succes straalt op mij persoonlijk af'
  • 'Het is technisch ondoorzichtig, maar het klinkt zo simpel'
  • 'Het kost ons geen grote inspanning en dat is interessant, want we hebben het al zo druk'
  • 'Veranderen is noodzakelijk, want als je hetzelfde blijft doen krijg je dezelfde resultaten.'
Wie kan de verleiding dan nog weerstaan?

Het kaf van het koren scheiden

Fondsenwervers worden met grote regelmaat geconfronteerd met aanbieders die het onmogelijke voorspiegelen en af en toe een aanbieder met een echt goed idee.

Maar hoe maak je het onderscheid?

Vooral in de online wereld, inclusief mobiele technologie, worden nog al wat 'briljante ideeën' gelanceerd. Want wat er allemaal wel niet mogelijk is...

Maar vraag je tevoren altijd een paar zaken af:
  • Bekijk het vanuit de donateur. Niet de techniek maar de emotie is voor hem/haar leidend in het besluit te doneren. Techniek emotioneert niet.
  • Emotioneren vergt een inspanning en veel aanbieders laten (de kosten van) die inspanning in hun voorstellen voor het gemak achterwege. Ze leveren de techniek, maar jij moet maar zien hoe je het vervolgens ten gelde maakt.
  • Kijk naar de bottom-line: Wat levert het netto op aan euro's? Als het niet meetbaar is, is het meestal ook niet waar!
  • Kijk naar alternatieve aanwending van de gevraagde middelen. Kan je door een andere actie met meer zekerheid inkomsten genereren?  Maak dan een risico/rendement analyse!
  • Sluit de techniek aan bij je doelgroep? Leuk, die nieuwe donatie-app, maar als je doelgroep al moeite heeft om via internet te betalen en nog steeds acceptgiro's wenst te ontvangen? En denk je echt dat Nederland massaal een donatie-app gaat downloaden?
  • Wees eerlijk over je eigen branding: 'Je kan er een nieuwe doelgroep mee bereiken' is een veel misbruikt verkoopargument. Maar zit die 'nieuwe doelgroep' ook te wachten op hetgeen je te bieden hebt? Bestaat die doelgroep eigenlijk wel? Meestal niet! 
  • Moet je eerst een hoop uitleggen aan een potentiële donateur voordat hij/zij wat kan aanvangen met de geboden techniek? Vergeet het dan maar, want die gelegenheid heb je niet!
  • Begrijp je het zelf? Als jij het al niet begrijpt, waarom zou je donateur het dan wel snappen en vertrouwen?

Ik twijfel nog steeds...

Ga dan eens te raden bij mensen die er iets zinnigs over kunnen zeggen. Die je op de valkuilen kunnen wijzen of je met de implementatie kunnen helpen. Mensen met veel toepasselijke ervaring in het vak.

Kijk ook eens wat meer over de grenzen. Veel succesvolle introducties zijn gebaseerd op zaken die in andere landen al lang geprobeerd zijn. Soms succesvol, soms ook niet, en misschien werkt het juist daar wel/niet door culturele verschillen. Maar ook daar kunnen ervaren collega's je mee helpen!

'Nieuw' is soms geweldig, maar meestal niet!

Hoe goed is jouw filter?

Tot slot nog een aanvullende tip:

Heb wat meer respect voor 'het bestaande' voordat je halsoverkop in iets nieuws duikt. Bedenk eerst eens hoe je dat wat je altijd al doet beter kunt doen. Want daar is bij de meeste organisaties veel meer mee te winnen! 




Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!

Follow Me on Facebook

Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen