Goed uit de startblokken!

Fondsenwervende evenementen zijn hot! Jaarlijks zien we het aantal evenementen in Nederland fors toenemen. Sommigen daarvan hebben een geweldige opbrengst, bij anderen valt het soms wat tegen.

Fundraiser Online heeft samen met Mobillion een analyse gemaakt van een serie fondsenwervende evenementen om te bepalen wat de succesfactoren van een goed evenement zijn. Wat mag je verwachten en hoe kan je de opbrengsten substantieel verbeteren?

Vandaag het eerste deel van de serie: Een goede begin is het halve werk!

Onzekerheid

Veel goede doelen die een evenement opzetten zijn onzeker. Wat kost het wel niet? Gaat het wel genoeg opleveren? Kunnen wij dit wel? Zijn er voldoende deelnemers te vinden?

De conclusie luidt dan ook vaak: 'Laten we voorzichtig beginnen. En laten we vooral op tijd beginnen.'

Maar wat is het gevolg van 'voorzichtig' en 'op tijd'? Daar wordt vaak onvoldoende over nagedacht. Want het lijkt juist zo'n veilige keuze...

Met behulp van het fundraisingplatform Kentaa van Mobillion heeft Fundraiser Online getracht antwoord te geven op deze vragen. Want uit de resultaten van diverse recente evenementen valt hierover veel te leren!

Voorzichtig 

Low profile starten in kleine kring leidt bijna altijd tot een hele gezapige start van de inkomstenstroom.

Onderstaande grafiek is daar een mooi voorbeeld van. Het betreft een evenement dat het op zich goed gedaan heeft. Het begon low profile in december 2014 en bouwde heel kalm op naar een donatiepiek rondom het daadwerkelijke evenement in juni 2015.

Hier is natuurlijk helemaal niets mis mee! Veel organisaties zouden hier, terecht, voor tekenen. Mooi resultaat, doelstelling overtroffen!

Als we kijken naar de totale opbrengsten komt ruim een derde van alle donaties en meer dan de helft van de inkomsten binnen in de laatste 3 weken, terwijl de aanloop naar het evenement 6 maanden heeft gekost.

Kick-off

Maar het kan ook anders...

Vergelijk die voorzichtige start eens met de opbouw van de donatiestroom in onderstaande grafiek.


Deze campagne heeft een doorlooptijd heeft die 2 maanden korter is, met de vergelijkbare inkomstenpiek rondom het evenement. Ook hier zien we de rustige opbouw...totdat er begin maart een klein 'kick-off evenement' georganiseerd werd, met bijbehorende (pers) aandacht en fotomomentjes om in de daaropvolgende periode te delen in sociale media.

Het resultaat spreekt eigenlijk voor zich. Vanaf dat moment zien we een kleine piek in donaties, en vervolgens een verhoging van het dagelijkse donatievolume!

Een echte start!

Zo'n kick-off helpt dus aantoonbaar de opbrengsten te verhogen.

Dat kan je dan ook grootser aanpakken. Onderstaande grafiek, van een evenement waarbij hier goed over nagedacht was, maakt dit duidelijk:


We zien een veel kortere doorlooptijd van nog geen twee maanden. De eindpiek in donaties rondom het evenement zien we hier ook weer, maar voor nu is het interessantste deel de start van de campagne.

De aankondiging van dit evenement haalde namelijk op 30 januari RTL Boulevard en op 5 februari RTL Late Night. Het resultaat van zo'n high profile start zien we (blijvend) terug in de opbrengsten!

Want dat is wel een tweede belangrijke constatering. Na een goede start zijn niet alleen de initiƫle opbrengsten hoger, ook de dagelijkse resultaten in de 'midden periode' laten een hoger gemiddelde zien.

Succesvol: De U-curve!

Dat het toch nog beter kan bewijst de laatste grafiek. Hierin zien we wat 'de U-curve' genoemd wordt. Een donatieverloop gedurende een campagne voor een evenement, waarbij de start (vrijwel) net zoveel oplevert als de eindsprint.


Dit model curve hoort vooral bij een reeds bestaand, eerder reeds succesvol georganiseerd, evenement, maar zal zich evengoed voordoen bij een sterke kick-off van een eerste uitgave van een evenement.

Cruciaal hiervoor is het stimuleren van de deelnemers, vaak door een gezamenlijk startmoment. Een kick-off waarbij iedereen samen komt, zich onderdeel van een gezamenlijk doel voelt en sterk gemotiveerd op weg gaat gaat dat grote doel als een team te bereiken.

Bijkomend voordeel van een dergelijke inkomstenstroom is het toenemende vertrouwen in een fondsenwervend geslaagd evenement vanaf de start. Er kunnen gelijk successen gecommuniceerd worden. Dat motiveert alle betrokkenen natuurlijk ook extra!

Conclusie

Of een evenement fondsenwervend succesvol zal zijn valt op basis van de start niet te voorspellen. Wat we wel weten is dat een goede start substantieel bijdraagt aan het eindresultaat.

Hieruit valt dus in ieder geval wel te concluderen dat 'voorzichtig beginnen' niet de optimale benadering is!

Over de doorlooptijd van een evenement zal ik in een volgende post meer laten zien...

Opmerking: Bovenstaande grafieken zijn de resultaten van evenementen van Nederlandse goede doelen  in de afgelopen 12 maanden. Organisaties en evenementen zijn bij Fundraiser Online bekend. 

 

Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!

Follow Me on Facebook

Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen