Een nieuwe winkel

Iedereen kan een winkel openen. 

Er is altijd wel een leegstaand pand in een winkelstraat te huur en er zijn genoeg producten om te verkopen. 

Maar een naam op een gevel plakken, de etalage vullen en de deur van het slot doen is nog geen garantie voor succesvol ondernemerschap. 

Daarvoor zul je toch echt voldoende potentiële klanten binnen moeten krijgen. En hen daadwerkelijk wat verkopen. 

Beginnende ondernemer

Wanneer een beginnend winkelier bij de bank komt voor een lening, wordt hem of haar om een ondernemingsplan gevraagd. Dat geeft antwoord op de vragen als:

- Wat ga je verkopen? Is daar behoefte aan?
- Zijn er concurrenten? Hoe doen zij het? Wat doe je anders?
- Hoe ga je je inkoop organiseren?
- Waar ga je je vestigen?
- Welke infrastructuur heb je nodig?
- Wie zijn je potentiële klanten? Hoe ga je hen benaderen?
- Hoeveel omzet heb je minimaal nodig om uit de kosten te komen? Hoe realistisch is de omzetverwachting?
- Wanneer bereik je 'break even'? Is die termijn realistisch en aanvaardbaar?

Dat alles (en nog wel wat meer) dient onderzocht te zijn om te bepalen of de nieuwe winkel levensvatbaar zal zijn.

Goed doel

Met goede doelen is het niet anders.

De hoeveelheid goede doelen is ongelimiteerd. Iedereen kan een stichting oprichten, zichzelf een goed doel noemen. Problemen zijn er genoeg in de wereld.

Maar daarmee ben je nog niet succesvol.

Om problemen op te lossen, hoe schrijnend ook, heb je wel inkomsten nodig. Al is je potentiële oplossing nog zo briljant, zonder een goed idee over de vraag hoe je die inkomsten genereert zal je nooit iets bereiken.

Dus: Wat is je plan? 

Vragen stellen

En dat is niet de enige vraag die je je moet stellen: 

- Hoe ga je het financieren? Niet alleen de eenmalige opstartkosten, maar hoe te zorgen voor een permanente inkomstenstroom?
- Wie zijn je potentiële donateurs?
- Hoe ga je hen bereiken? En wat kost dat?
- Hoe uniek is je probleem? Zijn er concurrenten?
- Hoe aantrekkelijk is je propositie?
- Wat is je benodigde infrastructuur?

Te laat vragen stellen?

Met grote regelmaat word ik benaderd door organisaties die geld nodig hebben om een financieringsprobleem op te lossen. Ze krijgen geen subsidie meer, de financiering door een vermogensfonds houdt op, enfin, de oorzaken zijn legio. En de nood is meestal hoog...

'Jij hebt verstand van fondsenwerving, kan jij dat niet regelen?'

Dat is dus dezelfde vraag stellen als:

'Ik heb een winkel vol met voorraad, geen klanten en geen geld om reclame te maken.'

Tja, dan bevind je je in een vrijwel uitzichtloze situatie! 

Oplossingen

Er zijn eigenlijk maar een paar opties om deze situatie nog om te keren:

I. Vind een nieuwe (mede)financier voor je organisatie.

Dit betekent dat je een financier nodig hebt die bereid is geld in je organisatie te steken om je marketing te bekostigen en indien nodig de overheadkosten te overbruggen tot er een substantiële inkomstenstroom op gang komt. Geen geld om uit te geven aan projecten/programma's dus, maar geld om je organisatie levensvatbaar te krijgen. Dat soort financiers is dun, heel dun gezaaid...

II. Vind een overnamekandidaat.

Soms lukt het nog om (een deel van) de organisatie onder te brengen bij een vergelijkbare organisatie. Maar dan is snel handelen wel geboden. De praktijk leert echter dat veel organisaties moeite hebben de harde economische realiteit tijdig onder ogen te zien. Een overnamekandidaat met opgebouwde schulden en geen verdiencapaciteit is niet echt aantrekkelijk...

III. Opheffingsuitverkoop.

Helaas draait het hier bijna altijd op uit. Want ook voor goede doelen geldt dat er wel omzet gedraaid moet worden om levensvatbaar te zijn. En marketing kost geld, ook al zijn je bedoelingen nog zo nobel!

Bezint eer ge begint. Maak een plan!  

 
 

Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!

Follow Me on Facebook

Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen