De kwartaalmeting van goede doelen op LinkedIn is iedere keer weer een moment waarop ik mij realiseer hoe groot het belang van dit specifieke sociale medium is geworden voor onze sector. Niet alleen de altijd weer imponerende groeicijfers tonen dat aan, maar ook het feit dat er zoveel organisaties erg actief zijn.
Bij deze meting is dat beeld niet anders. Opnieuw zie ik grote groei en valt vooral op hoeveel er gepost wordt. Het is duidelijk dat LinkedIn op dit moment profiteert van de medialuwte waarin het zich bevindt en stabiel groeit door uit alle controverses rondom sociale media te blijven.
De cijfers zijn weer om van te smullen...lees maar mee!
Samenstelling
Zoals altijd zijn er weer nieuwe organisaties die afgelopen kwartaal het CBF keurmerk verkregen en daardoor toegevoegd zijn aan de waarnemingslijst. Daarvan komen er vier meteen in de Top 250.
Hierdoor verdwijnen er natuurlijk ook vier accounts uit de lijst. Ik neem voorlopig afscheid van de Evangelische Hogeschool, de Special Social Club, Stichting Kinderfeest en Beschermde Wieg.
De ondergrens voor opname gaat ook weer fors omhoog. In februari waren er nog 1.862 volgers nodig om in de Top 250 te komen. Inmiddels is die grens gestegen naar 2.022 volgers.
Resultaat
Het totaal aantal volgers van de Top 250 gaat bij deze meting door de grens van 3 miljoen en bedraagt nu 3.021.042 volgers. Dat is een toename van 145.709 ten opzichte van februari, oftewel een groei 5,1%.
Natuurlijk is die groei deels toe te schrijven aan de nieuwe toetreders, maar hun bijdrage blijft beperkt tot een plus van 29,5 K volgers. Zonder hun toevoeging zou de groei nog altijd ruim 116 K geweest zijn, hetgeen weer meer is dan het vergelijkbare cijfer in februari (+107 K).
Om die cijfers in perspectief te zetten heb ik de cijfers van mei 2024, een jaar geleden, ernaast gelegd. Ten opzichte van toen is het volgersaantal met 19,1% gestegen (+ 484 K). Dat is best indrukwekkend en een mooie benchmark om naast je eigen groeicijfers te leggen.
Groei
Ik wacht nog altijd op het moment dat de Top 250 een krimpend account laat zien, maar ook bij deze meting komt dat weer niet voor. We kijken dus alleen naar groeiende accounts. Degenen die hun volgersaantal het hardst zagen toenemen vind je in onderstaande lijst.
Zoals meestal in dit overzicht betreft het allemaal accounts uit de top van de lijst, waarbij Mama Cash als nummer 26 in de Top 250 het laagste staat. Het bevestigt het beeld dat het voor grote accounts relatief makkelijker is om in absolute aantallen sneller te groeien, hetgeen we in alle sociale media wel min of meer waarnemen, maar op LinkedIn wat sterker dan elders.
Verschuivingen
Een blik op de verschuivingen leert dat er weer veel verandert in de lijst. Bovenin ziet dat er als volgt uit:
- Vluchtelingenwerk gaat van 4 naar 3, ten koste van Rewilding Europe dat een plaats zakt.
- Wetlands International gaat van 13 naar 11, waardoor het Van Gogh Museum en het Rode Kruis een plekje zakken.
- Solidaridad gaat van 17 naar 16 ten koste van War Child
- en de European Cultural Foundation gaat van 21 naar 19, waardoor Cordaid en Justdiggit één plaats dalen
Daaronder zijn er veel verschuivingen, mede doordat drie nieuwe toetreders meteen in de top 80 komen, waardoor iedereen daaronder sowieso al drie plaatsen daalt. Degenen die zich daaraan ontrekken zijn:
- Cultural Emergency Response (+9) van 126 naar 117
- Movies that Matter (+5) van 123 naar 118
- Wensambulance Oost-Nederland, (+10) van 175 naar 165
- Kamers met Aandacht (+5), van 184 naar 179
- Stichting Babyspullen (+5) van 224 naar 219
De sterkste stijger is deze keer Mensen met een Missie, die van 221 naar 208 gaan, wat een sprong van 13 plaatsen is.
Conclusie
Wat valt er te concluderen op basis van deze resultaten? Dat LinkedIn het heel goed blijft doen en dat er vooralsnog geen enkele aanwijzing is dat het in de komende tijd anders zal gaan. "Doe je best", zou ik zeggen. Dan zie ik in augustus wat dat opgeleverd heeft...
De lijst
Op de hoogte blijven? Je kan Fundraiser Online nu ook volgen op:
Threads: https://www.threads.net/@fundraiseronline
Bluesky: https://bsky.app/profile/fundraiseronline.bsky.social
Geen opmerkingen:
Een reactie posten