Alweer drie maanden voorbij. Wat gaat de tijd toch snel. Dus is het tijd voor de volgende Instagram kwartaalmeting.
Terwijl de onrust in de wereld alleen maar toeneemt en sociale media daarin absoluut een rol spelen, hebben we de achterliggende maanden ook gekeken naar de ontwikkeling die specifieke sociale media doormaken in het Trump-tijdperk. Maar de Meta-platformen, waaronder Instagram, weten vooralsnog het gramschap van de nieuwe Amerikaanse administratie te omzeilen. Voor zolang het duurt natuurlijk...
Ondertussen gaan de Nederlandse goede doelen er hun gangetje. Dat leverde het volgende resultaat op.
Samenstelling
De Top 100 ziet bij deze meting één organisatie verdwijnen uit de lijst. Dat is De Zonnebloem. Daarvoor in de plaats komt Dierentehuis Stevenshage.
De ondergrens voor opname in de lijst passeert de 5.000 volgers en bedraagt bij deze meting 5.182 volgers. In februari waren dat er 4.967, een toename van 215 volgers dus.
Resultaat
Het totaal aantal volgers van de Top 100 bedraagt nu 6.782.199, wat een enigszins beperkte toename van 1,3% (+ 88.643) is. In februari was de groei nog 1,6%.
Zoals gebruikelijk kijk in vooral naar de groei zonder de twee hele grote accounts. Daarbij dient wel vermeld dat die twee met slechts 7.100 volgers groeiden, waar dat (netto) in februari nog een groei van 26.000 was.
De overige 98 accounts zagen hun volgersaantal met 81.486 volgers toenemen. Die groei is met 3,5% gelijk aan de groei van vorig kwartaal en in absolute getallen dus iets hoger.
Waar de groei bij de vorige meting vooral toe te schrijven was aan individuele uitschieters, is de groei nu veel evenwichtiger verdeeld. Daar hecht ik dan toch iets meer waarde aan. Het betekent dan weer wel dat er minder grote verschuivingen zijn in de lijst, zoals we verderop zullen zien.
Groei en krimp
Laat ik beginnen met de constatering dat er bij deze meting zes accounts zijn die hun volgersaantal zien dalen. Dat waren er bij de vorige meting nog acht. Het zal, gezien hun uitzonderlijke groei, die gestoeld was op het eerder viraal gaan in Japan, niet heel veel verbazing wekken dat het vooral het Zeehondencentrum is dat 1.733 volgers verliest.
Snelle groeiers zijn er natuurlijk ook. De Top 10 van organisaties die hun volgersaantal het sterkst zagen groeien ziet er als volgt uit:
De meeste accounts zien we in deze lijst wel vaker terug, maar vooral de groei van Stevenshage en, in iets mindere mate, Foodwatch mag als opmerkelijk bestempeld worden.Misschien wel het meest opvallend is de terugval van de de som van de groeiaantallen van de Top 10. Was die in februari nog 66.000, nu stokt dat aantal bij 39.000, net geen halvering.
Verschuivingen
Zoals ik al schreef is het aantal verschuivingen bij deze meting zeer beperkt, omdat de groei over het algemeen vrij evenredig verdeeld is. Daarom pik ik er maar een paar (kleine) verplaatsingen uit:
- Foodwatch, dat bij de vorige meting nog op plaats 10 stond, passeert de Vogelbescherming en Free a Girl en stijgt naar plaats 8
- Het Rode Kruis (van 24 naar 21) en World Animal Protection (van 26 naar 23) stijgen wat, hetgeen vooral ten koste van Wakker Dier gaat, dat zakt van 22 naar 25.
- Lager in de lijst stijgen Pax voor Vrede (van 60 naar 57) en Christenen voor Israël (van 74 naar 71) drie plaatsen.
- En dan is er natuurlijk het opmerkelijke account van Stevenshage dat vanuit plek 117 naar plaats 68 gaat.
Conclusie
Het lijkt misschien een beetje een 'saai' resultaat, maar eigenlijk is het ook wel een heel mooi resultaat als je bedenkt dat de groei van veel goede doelen redelijk parallel loopt. Weinig uitschieters laat zien dat iedereen in vergelijkbare mate profiteert van een best wel mooi groeicijfer. Ik hoop dat ik dit vaker mag constateren.
Tot slot wil ik nog een punt aansnijden. Met enige regelmaat, en de laatste tijd heel wat meer dan tevoren, krijg ik de volgende vraag voorgeschoteld: "We willen sterker groeien op Instagram, hoe moeten we dat doen?"
Natuurlijk helpt het om goede content te produceren en brede aandacht voor je organisatie in andere media versterkt ook je zichtbaarheid, en daarmee groei, op sociale media. En mogelijk gaat er plots een hele goede post viraal, maar die kans is en blijft klein. De belangrijkste methode om snel te groeien is echt adverteren. En ja, dat kost geld.
Dat levert altijd een volgende vraag op, zeker in de kostenbewuste goede doelen wereld:"Waarom zou je willen groeien? Het gaat toch niet om je aantallen volgers?". Ook dat antwoord vinden veel mensen niet leuk om te horen. Want ja, het gaat wel om aantallen volgers! Hoe meer mensen je bereikt met je boodschap, des te meer succes zul je hebben als organisatie. Een advertentie in de Volkskrant levert nu eenmaal meer aandacht op dan een advertentie in het lokale suffertje. Het is ook niet voor niets dat grote accounts hun absolute aantal volgers bijna altijd sneller zien groeien dan kleine accounts.
Samengevat: als je echt grote sprongen op deze lijst wil maken, kost het geld. Of je dat nu leuk vind of niet. En natuurlijk moet je dan nog altijd goede content produceren!
De lijst
Vragen over de samenstelling? Kijk hier of mail naar fundraiseronline@sestertius.nl .
Op de hoogte blijven? Je kan Fundraiser Online nu ook volgen op:
Threads: https://www.threads.net/@fundraiseronline
Bluesky: https://bsky.app/profile/fundraiseronline.bsky.social
Groeien op socials is primair afhankelijk van het fonds en niet van de social. Vergelijk het met de relatie tussen bloem en bestuiver.
BeantwoordenVerwijderen