Goede Doelen Facebook Top 250 [Mrt 2019]

Om maar gelijk met het leukste nieuws in huis te vallen: Een mooie nieuwe mijlpaal wordt in deze 31ste kwartaalmeting bereikt. Net na de jaarwisseling heeft de Top 250 de 10 miljoenste like ontvangen!

En dat is niet het enige goede nieuws dat er te melden valt. Na een onstuimige periode gloort er weer enig licht aan de horizon. De Facebook Top 250 lijkt na een moeilijk jaar langzaam overeind te krabbelen.

Samenstelling

Bij deze meting zijn er in de samenstelling niet veel wijzigingen te melden. Eén organisatie, Yojana Projecthulp India, besloot dit kwartaal niets te posten op Facebook, en verliest daardoor tijdelijk haar vermelding. In haar plaats komt Leergeld Nederland in de Top 250.

Ook de waarnemingslijst is ongewijzigd.

De drempel voor opname steeg van 2.189 naar 2.218 likes.

Ontwikkeling

Het meest opmerkelijk bij deze meting is natuurlijk het overschrijden van de drempel van 10 miljoen likes. Nadat de grens van 5 miljoen in het najaar van 2015 gepasseerd werd leek dit niet zo lang te gaan duren, maar door de ontwikkelingen van de afgelopen jaren heeft het toch nog ruim 3 jaar geduurd voor dit moment bereikt werd.

In totaal heeft de Top 250 nu 10.080.157 likes, een stijging van 165.319 likes ten opzichte van de vorige meting.


Daarmee komt gelijk een andere opmerkelijke ontwikkeling in beeld. Na 7 opeenvolgende metingen met een afnemende groei zien we dit kwartaal eindelijk weer een toename van de groei. Weliswaar een lichte toename, maar toch...misschien is dit het begin van een nieuwe fase in de ontwikkeling.

Ontwikkelingen

Wanneer ik naar de individuele resultaten van de diverse organisaties kijk, zie ik heel wat opmerkelijke veranderingen.

Het aantal organisaties dat een dalend aantal likes laat zien is bij deze meting toegenomen van 30 naar 40. En zoals blijkt uit onderstaande lijst van grootste dalers, zijn het niet de minsten.


Dit zijn alle 10 organisaties uit de Top 50 en als ik deze lijst wat langer had gemaakt was zichtbaar geworden dat er in de Top 50 zelfs 18 organisaties met een krimpend aantal likes te maken hebben!

Minstens zo opmerkelijk is dat er in dit lijstje heel wat organisaties staan die we bij vrijwel iedere meting zien terugkomen en die dus al een heel tijdje aan het dalen zijn.

Het tegenovergestelde is echter ook waar. Ik zie achter de Top 50 heel wat organisaties die zich juist behoorlijk wat sneller ontwikkelen.

Even wat rekenwerk:
  • De gemiddelde groei per account is 661 likes.
  • De gemiddelde groei per account excl. Van Gogh (erg dominant) is 444 likes
  • De gemiddelde groei van de nrs. 51 tot 100 op de lijst is 914 likes!
Kortom, het beeld is soms nog al tegengesteld.

De lijst van échte grote groeiers laat nog altijd vooral accounts uit de Top 50 zien.


Verschuivingen

Er zijn maar een paar opvallende verschuivingen te melden:
  • Kids Right stijgt van 10 naar 9, ten koste van Unicef dat naar positie 10 daalt.
  • Stichting De Noordzee stijgt van 49 naar 43
  • Milieudefensie stijgt van 54 naar 46
  • Hivos stijgt van 87 naar 70 en is daarmee de grootste stijger.
Conclusie

Al met al vraag ik mij dus af wat de grote trend nu is.
  • De grote accounts worden groter óf dalen (?). Volstrekt tegenstrijdig dus. Daar snap ik dan ook echt helemaal niets van. Ik zie er vooralsnog weinig verband tussen. Het beeld lijkt hier dan ook vooral persoonlijke preferenties weer te geven van beslissers in organisaties.
  • Verder zie ik dat iedereen in de Top 250 actief blijft. Dat is dus beduidend anders dan de ontwikkeling op Twitter, waar ik keer op keer inactiviteit waarneem. Die is er dus expliciet niet op Facebook, ook niet bij dalende accounts!
  • En ik constateer dat de (relatieve) groei vooral gerealiseerd wordt door de accounts onder de Top 50.
Waar ik de afgelopen weken constateerde dat Instagram 'hot' is en Twitter bij veel organisaties in belang achterblijft, zie ik bij Facebook een veel onduidelijker beeld. Al met al vraag ik me oprecht af wat de achterliggende doelstellingen bij de diverse organisaties zijn, constateer ik dat er in ieder geval geen marktbrede consensus over de betekenis van de diverse sociale media is, en vraag ik mij bij sommige organisaties langzamerhand af hoe deskundig de beslissers eigenlijk zijn.

Maar ja, wie ben ik?
  
De lijst



Vragen over de samenstelling? Kijk hier of mail naar fundraiseronline@sestertius.nl .


 

Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!

Follow Me on Facebook

Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter





Geen opmerkingen:

Een reactie posten