Goede Doelen Twitter Top 250 [Feb 2019]

Hoe vergaat het de goede doelen op Twitter? Na al het gerommel van het achterliggende jaar was ik best nieuwsgierig toen ik de nieuwe meting, alweer de 32e, ging maken.

Zou het lichte herstel van de vorige meting zich doorzetten? Gaan we weer volle kracht vooruit? Of...?

Nou, het valt niet mee. We zijn 2019 bepaald niet vrolijk van start gegaan...

Samenstelling

Laat we maar beginnen met een vervelende constatering. Het wordt namelijk langzamerhand lastig om nog een Twitter Top 250 samen te stellen.

De waarnemingslijst wordt bij iedere meting korter. Bij deze meting heb ik opnieuw 9 accounts moeten afvoeren. Bij één organisatie betrof dat een naamswijziging waardoor er een tweede account van een zelfde merk in de lijst zou verschijnen. Ypsilon werd namelijk MIND Ypsilon.

Voor de overige acht geldt dat ze al meer dan een half jaar geen enkele tweet verzonden hebben. Opmerkelijk is wel dat ze vrijwel allemaal op hun website naar hun Twitter account verwijzen, waar dus echt helemaal niets gebeurt!
  • Afgevoerd wegens inactiviteit zijn de volgende accounts: @NCV_glutenvrij, @Amivedi, @BartFoundation, @HealthWorks_ngo, @_sdok, @HabitatNl, @stWitteMus en @WorldGranny.
Daarnaast hebben we nog de accounts die niet vermeld worden omdat ze in de afgelopen drie maanden geen enkele tweet geplaatst hebben. Dat zijn er ook nog eens zeven.
  • Dit zijn: @freeagirl, @Bondtvloeken, @MercyShipsNL, @dewittenberg, @OMNederland, @LGFBNL, @StinafoNL.
Eén organisatie keerde terug in de lijst omdat ze weer wel actief werden: Exodus Nederland.

Al met al betekent het dat er onderaan de lijst plek komt voor zeven nieuw toetredende accounts.
  • Nieuw in de lijst zijn: @hoorstichtingNL, @Wycliff_NL, @Friedensstimme, @leprazending, @net4kids, @bakeforlife en @Diva_Dichtbij.
De ondergrens voor opname daalt hierdoor van 481 naar 394.

De ontwikkeling

Wanneer ik de resultaten van de Top 250 vergelijk met vorige meting is het eerste dat opvalt dat er maar liefst 52 organisaties zijn met een dalend aantal volgers. Daarvan springt het Van Gogh museum met een een daling van 4.664 het meest in het oog. Cumulatief verloren zij er bij de laatste drie metingen al ruim 21.000.

Uiteindelijk is het totaal van de Top 250 met 5.034 volgers gestegen.

Bedenk daarbij echter dat de mutaties in de samenstelling al voor een daling van 5.409 zorgen en het Van Gogh met 4.664 daalde en de overige 51 dalers bij elkaar 1.751 volgers verloren.

Al met al is er dus nog wel een stijging van het aantal volgers waar te nemen. Maar het aantal accounts dat nog echt substantieel groeit is beperkt.

Veranderingen

De lijst laat deze keer nauwelijks veranderingen zien. De Top 25 is zelfs identiek aan de vorige meting. Ook lager in de lijst verschuift er niet veel. Alleen de stijging van Kidsrights van positie 146 naar 103 is opmerkelijk te noemen.

Conclusie

Wat valt hier uit af te leiden? Wat mij betreft heel wat!

In de eerste plaats dat veel organisaties Twitter gewoon niet goed aanpakken. Doe het goed of doe het niet, maar bij de meeste hangt het er maar wat bij. Men is wel actief op Twitter, maar aan doelstellingen ontbreekt het en als ze er al zijn, wordt er weinig mee gedaan.

Bedenk maar eens hoeveel tijd het kost om maandelijks 30 tot 50 tweets te verzenden en het enkele nieuwe volgers oplevert. Jarenlang, voor de meesten al 8 jaar, tweeten voor maximaal enkele duizenden volgers - de nr. 125 heeft er net 3.000!- kost veel meer dan het ooit op zal leveren. Daarvoor is het bereik simpelweg te laag. Waarom doe je het dan nog?   

Het gevolg is een afnemende interesse en daardoor een dalend aantal tweets. En als je die trend doorzet heeft het al helemaal geen zin meer. Want met 3 tweets per maand ga je echt helemaal niets bereiken. Hoeveel volgers gaan dat überhaupt zien? En hoeveel daarvan bereik je ook via andere kanalen? 

Eigenlijk is Twitter alleen interessant voor (ongeveer) de Top 50 van de lijst. De overige organisaties zouden een keuze moeten maken: Geloof je er in, investeer dan in groei. Geloof je er niet in, stop er dan gewoon mee (en haal meteen ook even het linkje op je website weg, want het ziet er zo knullig uit!).

Zou je er in moeten geloven? Wat mij betreft wel! Dus als je er eens over wilt sparren, bel of mail me dan even.

De lijst



Vragen over de samenstelling? Wil je ook in de lijst? Kijk eerst hier en mail dan naar fundraiseronline@sestertius.nl .



 

Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!

Follow Me on Facebook

Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter

Geen opmerkingen:

Een reactie posten