11 Signalen dat het anders moet!

Iedereen die voor een goed doel actief is met social media heeft een plan! Toch? Jij dus ook. Maar wat is dat plan? Wat doe je eraan om het te laten werken? En...lukt het?

In de praktijk zie ik maar al te vaak dat 'het plan' er wel is, maar dat de activiteiten die ondernomen worden nauwelijks enig verband hebben met 'het plan'. En dat wordt niet minder, het wordt steeds erger.

Is dat ook in jullie organisatie het geval? Dit zijn 11 signalen die er op wijzen dat er dringend wat moet veranderen...
  1. Je hebt nog geen idee wat je de komende maanden gaat publiceren.
    • Sociale media inzetten zonder een content-kalender, ik kom het maar al te vaak tegen. Geen idee hebben wat je deze week eigenlijk gaat publiceren, laat staan wat er de komende maanden gedaan gaat worden. 's Ochtend je laptop aanzetten en reageren op alle comments en kijken of er door anderen nog wat leuks gepubliceerd is waar je ook wel wat mee kunt
  2. Je bent continu op zoek naar nieuwe content.
    • Je werkweek bestaat voor een groot deel uit 'shoppen in de organisatie' om nieuwe informatie los te krijgen, antwoorden op vragen van volgers te verzamelen en uit surfen op internet om informatie op te doen. Zodra je weer een informatiekruimeltje gevonden hebt, wordt het gepubliceerd. Zo, op zoek naar de volgende kruimel...   
  3. Je hebt geen tijd om cijfers te bestuderen.
    • Het internet heeft als grote voordeel dat het bol staat van relevante meetgegevens. Vrijwel alles is meetbaar. Maar je neemt geen tijd om naar die cijfers te kijken. Het is al lang goed als het aantal likes iedere week toeneemt en je steeds meer volgers hebt... 
  4. De sociale media activiteiten staan los van andere marketing en communicatie acties.
    • Er was wel tijd om een mailing te maken en een radiospot, maar een bericht op de website ontbreekt op het moment van ter post gaan en een bijbehorende landingpage is er ook niet. Of je nog even een tweet wil versturen...  
  5. Je hebt geen idee wat de ROI van je activiteiten is.
    • Ook in een goed doel geldt dat iedere communicatie activiteit geld kost en een opbrengst moet hebben. Dat hoeft echt niet per se een financiële opbrengst te zijn, maar een opbrengst is er en er moet wel op gestuurd worden dat die opbrengst gerealiseerd wordt. Maar ja, hoe kwantificeer ik 'social engagement' voor mijn leidinggevende?
  6. Je hebt moeite tijd te maken voor sociale media.
    • Naast je sociale media activiteiten heb je nog een serie andere taken, die intern een hogere prioriteit hebben. En dus doen we sociale media in het uurtje voordat we naar huis gaan, tijdens de lunch met een het bordje achter de laptop. Of 's avonds nog even. En als je op vakantie gaat wordt er maar even niets gepost op Facebook.
  7. Je hebt geen idee wie je likes/volgers zijn.
    • Nog altijd kom ik tegen dat organisaties geen idee hebben wie hun volgers/likes zijn. Geen profiel, geen idee of het bestaande donateurs zijn, geen flauw benul waarom ze ons eigenlijk volgen. En al helemaal geen idee wie er wel en niet invloedrijk zijn.  
  8. Je hebt geen idee welke content wel en niet goed scoort.
    • Niet schrikken, maar de meeste organisaties kunnen nog altijd niet vertellen welke posts de meeste conversie opleverden. Ze weten meestal nog net welke postst het meest gezien, gelezen aangeklikt of geliked zijn, maar dat is het wel zo'n beetje.   
  9. Je hebt geen budget.
    • Nog steeds kom ik het maar al te vaak tegen in gesprekken met directies en management: 'Social media heeft geen budget nodig, want we doen alles zelf'.  
  10. Je maakt geen content, je plaats nog slechts content van anderen door.
    •  Geen tijd, geen budget, geen ideeën, geen informatie. De excuses zijn talrijk, maar veel organisaties beperken zich tot het doorplaatsen van content van andere organisaties 'om maar actief te lijken'.
  11. Je evalueert wel, maar gebruikt de resultaten niet in je planvorming.
    • Campagnes worden uitgevoerd, en zelfs (beperkt) geëvalueerd, maar de resultaten worden niet gebruikt om lessen te trekken voor de toekomst. De volgende campagne staat immers alweer voor de deur en er moet nog zoveel gebeuren....
Herkenbaar?

Auw!

Maar...je bent niet alleen!

Probleem is echter: het werkt niet! Hoog tijd dus om de boel om te gooien.


Follow Me on Facebook

Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!


Volg Fundraiser Online op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter

  

1 opmerking: