Goede Doelen Instagram Top 100 [Feb 2019]

Steeds meer goede doelen worden actief op Instagram en degene die al actief waren groeien stevig door. Dat is misschien wel de belangrijkste conclusie van deze meting.

Bij de vorige meting constateerde ik een forse relatieve groei van het aantal volgers, maar in absolute aantallen viel het allemaal wel mee. Dat beeld is nu beduidend anders. Een half jaar later is er wel échte groei zichtbaar. Kijk zelf maar...

Samenstelling

De waarnemingslijst is in omvang iets groter geworden omdat ik er zelf een aantal organisaties aan toegevoegd heb én omdat er diverse organisaties zijn die zich in het afgelopen half jaar bij mij aangemeld hebben.

Het opmerkelijk feit doet zich echter voor dat er van deze nieuwe aanmelders niet één voldoende groei liet zien om zich in de Top 100 te melden. Maar wat niet is kan komen. De groei is namelijk zo groot dat ik inmiddels overweeg om, analoog aan de Twitter en Facebook Top 250, ook voor Instagram naar een kwartaalmeting over te stappen. (De voorwaarde voor opname vind je hier)

Nieuwe toetreders

Bijna altijd geldt dat hoe groter de dynamiek, des te meer mutaties er zullen zijn. Dat is nu niet anders. Nieuw in de Top 100 zijn: worldservants, natuurenmilieu, spierenvoorspieren, stichting.opkikker, drentslandschap en christenvoorisrael.

Dat gaat ten koste van een plek voor solidaridadnl, jdrf_nl, krajicekfoundation, livebuild, bemore.nl en nmmsoesterberg.

De ondergrens voor opname steeg fors, van 612 naar 915 volgers.

Resultaat

Ik schreef al in de inleiding dat de groei fors is:
  • Het aantal volgers steeg van 2,1 naar 2,6 miljoen, een groei van 544.371 oftewel 26%.
  • De groei zonder de twee zeer dominante accounts van World Press Photo en het Van Gogh Museum is de groei van het aantal volgers nog veel indrukwekkender: +159.351 oftewel 42%, bijna een verdubbeling!
  • Het aantal geplaatste berichten steeg met 16%
  • Het aantal gevolgde accounts steeg met 11%
Verschuivingen

Een blik op de lijst levert de volgende opmerkelijke veranderingen op:
  • Mauritshuis neemt de 3e plek over van Natuurmonumenten, dat nu op positie 4 staat.
  • Eye_film stijgt naar plek 8 en passeert Unicef dat naar 9 zakt.
  • Islamic Relief stijgt van positie 52 naar 12!
  • Artis stijgt van 28 naar 14.
  • De Vogelbescherming stijgt van plaats 80 naar plek 18.
Conclusie

Groei, grote verschuivingen, twee accounts met meer dan een miljoen volgers en heel veel organisaties die hun activiteiten op Instagram een forse impuls hebben gegeven in het achterliggende half jaar. Instagram is 'hot' bij goede doelen!

Maar waarom? Omdat Facebook en Twitter moeilijker zijn geworden en Instagram als een eenvoudiger alternatief wordt gezien? Of zit er een grotere visie achter?

De grote vraag is natuurlijk wie die volgers zijn. Want zijn het potentiële donateurs? Nieuwe relaties of reeds bestaande? Mensen die je al lang volgden in andere sociale media? De tijd zal uitwijzen of alle inspanningen rendabel zijn...

De Top 100

Onderstaand de Top 100, zoals gemeten op 11 februari 2019. In de laatste kolom staat het verschil in volgers ten opzichte van de meting in augustus 2018.

In rood de nieuwe accounts én wijzigingen. De volgende meting vindt plaats rond...? Ik beraad mij nog of het mei of augustus gaat worden.





Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!

Follow Me on Facebook

Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter

Geen opmerkingen:

Een reactie posten