Goede Doelen Instagram Top 100 [Mei 2019]

De kogel is door de kerk! Waar ik eerst nog mijn twijfels had of een kwartaalmeting voldoende toegevoegde waarde zou hebben, is die twijfel nu weggenomen. Vanaf nu wordt ook Instagram ieder kwartaal gerapporteerd.

De groei van Instagram voor goede doelen gaat hard, heel hard zelfs. Dat leidt altijd tot toenemende dynamiek. Meer dan genoeg te melden dus. Kijk zelf maar...

Samenstelling

Bij deze meting is de waarnemingslijst vrijwel onveranderd ten opzichte van de vorige meting. Geen van de nieuwe aanmelders verkreeg een vermelding in de Top 100.

Frequentiebreuk

Tot op heden heb ik ieder half jaar een waarneming gedaan en gepubliceerd. Doordat er vanaf dit moment overgeschakeld wordt naar een kwartaalmeting, zijn de cijfers van deze meting niet vergelijkbaar met eerdere waarnemingen.

Desalniettemin heb ik er toch voor gekozen om de frequentie op te voeren, omdat de veranderingen erg snel blijken te gaan. 

Enige voorzichtigheid ten aanzien van de interpretatie van deze resultaten dient hierbij wel in acht genomen te worden. Uit de Facebook en Twitter metingen weten we dat de periode februari-mei vrijwel nooit vergelijkbaar is met de periode juni-augustus. De aanname is gerechtvaardigd dat dit bij Instagram niet anders zal zijn. Maar welke kant het uitgaat durf ik nog niet te zeggen, dat zal de tijd leren.

Mutaties

Zoals eerder vermeld is er sprake van een behoorlijke dynamiek. Deze Top 100 kent drie nieuwe toetreders, die ieder sinds februari een forse sprong in aantal volgers gemaakt hebben. Het zijn wakker_dier, villapardoes en diabetesfonds.

Hun toetreding gaat ten koste van proefdiervrij, fairfoodnl en landschapoverijssel.

De ondergrens voor opname in de Top 100 steeg opnieuw fors, van 915 volgers bij de vorige meting naar 1.088 nu.

Resultaat

Het aantal volgers van de Top 100 groeide met 321.315 naar bijna 3 miljoen. Een stijging van 12% ten opzichte van februari. Bij de vorige meting (over een half jaar!) bedroeg de groei 544.371 volgers. Het groeitempo neemt dus nog altijd toe!

Wanneer we de cijfers exclusief de Top 2 bekijken (die er wel heel ver bovenuit stijgen en veel internationale allure hebben), zien we een groei van 70.839, een stijging van 13,2%. Dat is dus beter dan de groei inclusief de Top 2, maar wel iets minder dan de groei in februari.

Verschuivingen

De volgende belangrijke verschuivingen vallen op:
  • vangoghmuseum passeert worldpressphoto en wordt de nieuwe nr 1!
  • wnfnederland passeert de cruyfffoundation en wordt 5e in de lijst.
  • freeagirl gaat van positie 30 naar 12
  • vogelbeschermingnederland gaat van18 naar 15
  • vlinderstichting gaat van 32 naar 26
  • kidsrights gaat van 62 naar 50
  • wakker_dier komt in de Top 100 op nr 72
Conclusie

Wow! Het gaat nu echt heel hard...

Er valt veel over te zeggen - en eerlijk gezegd vind ik het nog steeds 'heel bijzonder' (om in termen van De Luizenmoeder te blijven) om naar te kijken-, maar goede doelen in Nederland hebben Instagram blijkbaar omarmd. Vanuit communicatief oogpunt kan ik het begrijpen, maar ik vraag me als fondsenwerver oprecht af wat het rendement gaat zijn...

Kortom, 'vanity metrics' of van grote waarde?...'Please, do prove me wrong!'
  
De lijst



Vragen over de samenstelling? Kijk hier of mail naar fundraiseronline@sestertius.nl .


 

Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!

Follow Me on Facebook

Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter
 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten