In mei heb ik besloten de meetfrequentie op te voeren van 2x per jaar naar 4x per jaar. Dit is het moment om te bezien of dat inderdaad een terechte beslissing is geweest. Laten we snel gaan kijken...
Samenstelling
De waarnemingslijst is bij deze meting onveranderd gebleven. Geen van de nieuwe aanmeldingen kwam in de Top 100 terecht. Wel zijn er enkele nieuwe toetreders te melden.
Het NMM kwam terug in de Top 100 nadat het bij de vorige meting 'onvindbaar' was (waarschijnlijk door de naamswijziging van het account.). HandicapNL komt daarnaast nieuw in de Top100.
Door deze mutaties verliezen het Verzetsmuseum Amsterdam en AMREF hun plek in de Top 100
De ondergrens voor opname stijgt van 1.088 naar 1.242 volgers.
Frequentiebreuk & resultaten
Bij het lezen van de resultaten dienen de gevolgen van de frequentiebreuk in ogenschouw te worden genomen. Daarom vergelijk ik zowel het achterliggende kwartaal met het voorgaande (de meting van mei), als het achterliggende half jaar met de meting van februari.
Resultaat ten opzichte van het vorige kwartaal (mei)
Ten opzichte van het vorige kwartaal steeg het aantal volgers van de Top 100 met 261.479 (+ 8,7%) naar een totaal van ruim 3,25 miljoen. Zonder de hele grote top twee bedroeg de stijging 72.552, een stijging van 11,9%. De groei is daarmee lager dan het vorige kwartaal voor het geheel, maar fractioneel hoger voor de groep zonder de top 2.
Resultaat ten opzichte van het vorige half jaar (februari)
Wanneer ik deze meting vergelijk met de meting van februari (over de periode augustus 2018 - februari 2019), constateer ik nu een groei van de top 100 van 582.794 volgers (+21,8%) en zonder de twee groten van 143.391 (+ 26,5%). In absolute aantallen is de groei daarmee vrijwel gelijk aan de groei van de tweede helft van 2018. Procentueel is de groei vanzelfsprekend minder indrukwekkend, maar nog altijd bijzonder hoog.
Wat zegt deze cijfers nu? Ik lees er het volgende uit af:
- De groei is nog altijd indrukwekkend en lijkt nog niet af te nemen;
- Achter de twee mastodonten groeien de overige accounts steeds sneller;
- De groeiversnelling lijkt wel enigszins te stagneren
Maar...ik zie meer resultaten dan alleen die van de top 100. Daarachter is er een snel uitdijende groep van nieuwe toetreders en honderden 'kleinere accounts', die veel hogere groeipercentages laten zien.
Al met al zie ik het belang van Instagram dus nog nog altijd toenemen en constateer ik dat de frequentiebreuk dan ook zeker terecht is geweest.
Verschuivingen
In de Top 100 vallen de volgende mutaties op ten opzichte van mei:
- Natuurmonumenten (3) passeert het Mauritshuis (nu 4)
- Greenpeace (10) komt de top 10 binnen ten koste van DierenLot (11)
- Artis gaat van 13 naar 12
- Vogelbescherming gaat van 15 naar 13
- De Vlinderstichting gaat van 26 naar 22
- Mama Cash stijgt van 47 naar 23 (!)
- Kika gaat van 54 naar 45
- Diabetesfonds gaat van 83 naar 70
Conclusie
Wat moet er aan bovenstaande nog toegevoegd worden? Het gaat dus nog altijd in sneltreinvaart, zelfs in de traditioneel kalmere zomerperiode.
De lijst
Vragen over de samenstelling? Kijk hier of mail naar fundraiseronline@sestertius.nl .
Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!
Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Geen opmerkingen:
Een reactie posten