Goede Doelen Facebook Top 250 [Jun 2019]

Grote verschillen tussen de diverse goede doelen ten aanzien van de ontwikkeling van hun Facebookpagina. Dat was de belangrijkste conclusie van de vorige meting. 'Geen touw aan vast te knopen' had ik ook kunnen schrijven.

En dus was ik erg benieuwd naar het resultaat van deze meting. Ontstaat er nu wel enige duidelijkheid? Oordeel zelf...

Samenstelling

De 32e kwartaalmeting levert geen grote veranderingen op. Eén organisatie postte geen enkel bericht in de achterliggende drie maanden, dus die verliest vooralsnog tijdelijk haar vermelding. Het betreft E-Learning for Kids.

Daarnaast verdween Yojana Projecthulp India van de waarnemingslijst, nadat het meer dan een half jaar geen enkele post verzonden heeft.

Nieuw in de lijst is Interserve.

De ondergrens voor opname daalde van 2.218 naar 2.136

Ontwikkeling

De Top250 groeit dit kwartaal met een magere 113.116 likes naar een totaal van net geen 10,2 miljoen likes. Waarmee de tijdelijke opleving die bij de vorige meting geconstateerd werd meteen weer teniet is gedaan.

Zoals uit onderstaande grafiek blijkt is dit de laagste kwartaalgroei sinds de meting van maart 2012, wat de laagste groei ooit was!


Opmerkelijk is het vooral dat deze lage groei niet zozeer voorkomt uit vele of extreem sterke dalers, maar vooral uit een heel beperkte gemiddelde groei van de stijgers.

Groei en krimp

Vergelijkbaar met de vorige meting (40) zijn er bij deze meting 41 dalers. Daarvan betreft het maar liefst 23 organisaties uit de Top 50. Bijna de helft van de grote accounts krimp dus, dat waren er bij de vorige meting nog 18.

Dit is de lijst van de pagina's die het meeste likes verliezen:


Daarnaast is er de gebruikelijke lijst van organisaties die de meeste likes aan hun pagina toevoegen:


Van beide lijsten kan gesteld worden dat ze weinig verrassende namen bevatten. Trouwe volgers van dit blog zien hier vaak dezelfde organisaties terugkomen.

Verschuivingen

Verschuivingen? Ik moet tot nr. 26 op de lijst afzakken om te ontdekken dat Ambulancewens Het Vergeten Kind gepasseerd is. De Top 25 is dus ongewijzigd!

Verder gaat De Noordzee van 43 naar 39, KiKa van 60 naar 52 en Dokters van de Wereld van 101 naar 92. Onderin de lijst valt de sprong van De Hollandse Molen van 192 naar 170 op.

Conclusie

De lange termijn neergaande trend van de groei van de aantallen likes van de Top 250 lijkt door deze meting helaas opnieuw bevestigd te worden. 1% groei per kwartaal wordt nog nauwelijks gehaald en het lijkt dan ook een kwestie van tijd dat de groei omslaat naar krimp!

Is dat een probleem?

Nou, laat ik het zo formuleren: Het is nu niet zo dat we de afgelopen jaren als fondsenwervende organisaties veel nieuwe kanalen ontwikkeld hebben. Er zijn er alleen maar afgevallen of sterk beperkt en dan vraag ik mij oprecht af waarom we hier niet veel zorgvuldiger mee om gaan. Voor de meeste organisaties blijft het aanmodderen, zonder duidelijk meetbare doelstellingen. En nee, het aantal likes is geen doelstelling, wie en wat je er mee bereikt wél!

De lijst



Vragen over de samenstelling? Kijk hier of mail naar fundraiseronline@sestertius.nl .


 

Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!

Follow Me on Facebook

Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter

Geen opmerkingen:

Een reactie posten