Goede Doelen Twitter Top 250 [Mei 2021]

Het hangt al tijden in de lucht, maar nu is het dan zover. De Goede Doelen Twitter Top 250 laat voor het eerst keer, 10 jaar na de eerste meting, krimp zien! Een incident? Of is hier sprake van een definitieve omslag?

En dat is niet het enige opvallende nieuws bij deze meting. Er gebeurt nogal wat met Twitter voor goede doelen. Tijd om er dieper in te duiken dus.

Samenstelling

Bij deze 41e kwartaalmeting zijn er zoals te doen gebruikelijk weer genoeg veranderingen te melden in de samenstelling van de Top 250:

  • Eerst het positieve nieuws. Vier organisaties keerden terug in de lijst nadat ze afgelopen kwartaal weer actief werden. Dat zijn Free a Girl, Sympany+, YMCA Nederland en Dierennood.
  • Vijf organisaties verdwijnen tijdelijk uit de lijst omdat ze in het achterliggende kwartaal geen tweet verzonden: Dat betreft het Leger des Heils, St. Babyspullen, Lucille Werner Foundation, Diva Dichtbij en IBO Nederland.
  • Pink Ribbon verdwijnt definitief uit de lijst door verdere integratie met KWF Kankerbestrijding.
  • Twee organisaties zijn nieuw in de lijst. Dat zijn Stichting De Ezelshoeve en Diervriendelijk Nederland.
  • En tot slot heb ik vier organisaties van de waarnemingslijst moeten verwijderen omdat ze al een half jaar geen tweet meer verzonden hebben. Deze organisaties kwamen al niet meer voor in de Top 250.

Resultaat

En dan aandacht voor het eindresultaat van deze meting. 

De Top 250 krimpt en wel met 20.675 volgers, naar een totaal van 3.696.108 volgers. 

Er is (gelukkig ?) een duidelijke oorzaak van deze krimp aan te wijzen. De belangrijkste factor is ongetwijfeld het afvoeren van Pink Ribbon uit de lijst. Door het wegvallen van de nr. 7 in de Top 250 verdwijnen er plotsklaps 40.218 volgers. Het account van Pink Ribbon is overigens ook niet meer actief geweest sinds december 2020.

De overige mutaties in de lijst brengen nauwelijks verandering in het resultaat. De volgers van de vooralsnog tijdelijk wegvallende accounts ( -/- 8.695) wegen niet op tegen de som van de terugkerende account (+ 6.672) en de nieuwe accounts (+ 2.117).

Kortom, zonder het verdwijnen van Pink Ribbon zou de som van het aantal volgers dus een positief resultaat laten zien van ongeveer 19.500 volgers. Niet veel, maar vergelijkbaar met mei 2020, toen de groei 18.000 bedroeg.

Al met al maak ik me hier dus nog niet zo'n zorgen over en lijkt de krimp vooral het gevolg van een incident.

Krimpende accounts

Dat wordt echter anders als ik kijk naar de groei van het aantal krimpende accounts in de Top 250. Waren dat er in november nog 49, in februari groeide dat aantal naar 58 en nu...hou je vast...zijn dat er inmiddels 86! Bijna 35% van de accounts ziet zijn aantal volgers dus dalen. Dat heb ik nog niet eerder waargenomen.

Bij nadere beschouwing vallen twee zaken op:

  • Er zijn weliswaar veel krimpende accounts, maar bijna geen enkel account krimpt echt fors. De som van de mutaties van het aantal volgers is - 2.271, dus gemiddeld daalden ze met 26 volgers. Het lijkt dus vooral een 'kaasschaaf-effect'.
  • Ook de accounts die een positieve groei laten zien stijgen maar heel beperkt in hun aantal volgers. De daadwerkelijke groei van het aantal volgers wordt feitelijk gerealiseerd door niet meer dan zo'n 40 accounts.

Kortom, van de 250 accounts zijn er dus maar 40 die nog een enigszins acceptabele groei laten zien. Terwijl ze dus allemaal wel degelijk actief zijn en sommigen zelfs ieder kwartaal honderden tweets verzenden. maar desalniettemin een dalend aantal volgers noteren. 

Dat lijkt dus geen goed nieuws, maar...er kan een mogelijke verklaring zijn voor deze opmerkelijke waarneming. 

Ten tijde van de meting (19/6) viel me op dat precies in die week het aantal volgers van al mijn klanten daalde en dat ook de diverse controlegroepen een massale daling lieten zien. Het zou dus zomaar kunnen zijn dat we ook naar het effect kijken van een onaangekondigde opschoning van Twitteraccounts. 

Iets vergelijkbaars, maar dan met ingrijpendere consequenties, zagen we ook in het voorjaar van 2018. Ik heb nog geen bevestiging gezien, maar ik hou het nauwlettend in de gaten.

Verschuivingen 

Natuurlijk zijn er toch nog wat verschuivingen te melden, al zijn het er niet zoveel:

  • Vogelbescherming (naar 7) en Bits of Freedom (naar 8) schuiven één plek op door het verdwijnen van Pink Ribbon uit de lijst
  • Het Mauritshuis passeert de Dierenbescherming en gaat van 11 naar 9
  • Amnesty International gaat van 18 nar 16
  • Ambulancewens gat van 24 naar 22
  • Kamp Westerbork gaat van 156 naar 148
  • en verder valt lager op de lijst het sprongetje van Nederlands Cultuurlandschap van 197 naar 188 op.

Conclusie

Langzamerhand lijkt de Twitter Top 250 in beton gegoten. De veranderingen zijn minimaal en alleen schokken, teweeg gebracht door externe factoren, brengen nog echte veranderingen. Zoals dat bij deze meting het verdwijnen van Pink Ribbon is.

Ondertussen gebeurt er echter wel wat op Twitter dat voor fondsenwervers heel interessant kan zijn. Er komt namelijk binnen afzienbare tijd een directe donatie mogelijkheid. Op dit moment wordt er in de V.S. al met een negental goede doelen getest. En dat biedt te zijner tijd wel interessante mogelijkheden, zowel in de vorm van directe donaties voor goede doelen, maar bijvoorbeeld ook voor 'Kom in Actie'-activiteiten of voor deelnemers aan fondsenwervende evenementen. 

Ik stond op het punt om de toekomst van de Twitter Top 250 te evalueren en overwoog al voorzichtig of ik het in moest korten (naar bijvoorbeeld een Top 100) of de meting naar een lagere frequentie moest brengen (halfjaarlijks?). Met de huidige ontwikkelingen in ogenschouw lijkt het me toch verstandig om daar even mee te wachten. Want wie kan voorspellen wat dit teweeg brengt? 

Ik niet in ieder geval...

De lijst




Vragen over de samenstelling? Wil je ook in de lijst? Kijk eerst hier en mail dan naar fundraiseronline@sestertius.nl .
 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten