Goede Doelen Facebook Top 250 [Jun 2021]

Nummer 40. 

Oftewel, 10 jaar de Goede Doelen Facebook Top 250!

Dat niet alleen, het ook nog een speciale aflevering, want de omslag van 'likes' naar 'volgers' wordt nu definitief gemaakt. Na de eerste meting in maart gaan we nu ontwikkelingen zien.

Het is een aparte meting geworden, die wat uitzonderlijke waarnemingen oplevert. Die ik zeker niet allemaal aan zag komen...

10 jaar!

Wow! Met gepaste trots begin ik te schrijven aan deze post. Want het heeft me echt behoorlijk wat inspanning gekost om dit iedere kwartaal voor elkaar te krijgen. Dan is het toch mooi om te zien dat de lijst er al 10 jaar is en veel leerzame informatie opgeleverd heeft. 

Want deze metingen gaan lang niet altijd over cijfertjes. Ze tonen, zeker in het tijdsverloop over langere termijn, heel goed aan welke organisaties de sociale media wel of niet serieus nemen, wie er daadwerkelijk succesvol is, wat wel en niet werkt, welke trends er in deelsectoren van onze branche gaande zijn...en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Het exposeert ook wat de rol van sociale media in het communicatie- en fondsenwervingsbeleid van de diverse organisaties is. Want als mij één ding duidelijk is geworden in de afgelopen tien jaar, is het wel dat de meningen daarover zeer sterk uiteen lopen. En dientengevolge de uitvoering nog veel meer. 

Want waar sommige goede doelen zeer succesvol zijn, zijn er helaas nog veel meer die hun onkunde en of onwil, vaak met veel aplomb, verbergen achter grote woorden en ongefundeerde meningen. Dat zal niet veranderen, maar toch...bedenk maar eens, waar de organisatie nu zou kunnen staan als je 10 jaar geleden wat minder eigenwijs was geweest....

Maar enfin, door naar de nieuwe meting.

Samenstelling

Bij het samenstellen van deze Top 250 liep ik tegen een aantal bijzondere situaties aan, die behoorlijke consequenties hebben voor de resultaten. Drie organisatie uit de top 50, samen goed voor ruim 260.000 volgers, verdwijnen namelijk uit de lijst. Dat zijn:

  • Pink Ribbon (voor toelichting zie de recente Twitter Top 250 van mei)
  • Artsen zonder grenzen en Viervoeters, die hun pagina-totalen internationaal samengevoegd hebben. Dit beleid is conform de lijn die eerder met het Ronald McDonald Kinderfonds en IFAW ingezet is.

Eén organisatie, STRO, plaatste de afgelopen drie maanden geen enkele post en verdwijnt dus, vooralsnog tijdelijk, uit de lijst.

Drie organisaties zijn nieuw in de lijst, namelijk de Ezelshoeve, Stop Pesten Nu en Méér Muziek in de Klas.

Twee organisaties haalden nu net wel de Top 250, dat zijn Zeeuws Landschap en SeeYou. Het gaat ten kosten van Jong Ondernemen, dat onderaan uit de lijst valt.

De ondergrens voor opname steeg bij deze meting van 3.455 naar 3.577 volgers.

Resultaat

Tja, als je plots ruim 260.000 volgers moet schrappen uit de lijst is het resultaat natuurlijk vrij voorspelbaar. Het aantal volgers daalt ten opzichte van de vorige meting. Maar...slechts met 67.939 volgers. En ook dat behoeft toelichting:

De drie nieuwe toetreders brengen bijna 49.000 volgers mee. De overige organisaties zien hun aantal volgers met ruim 141.000 toenemen. En dat is dan weer een iets beter resultaat dan we bij de vorige meting zagen.

Groei en krimp

Bij de vorige meting waren er 54 organisaties die krimp lieten zien. Dat zijn er nu wat minder, namelijk nog 47 en ook het aantal volgers van deze groep daalt met slechts 5.837. Opmerkelijk is dan weer wel dat de daling zich nog altijd vooral voordoet in de top van de lijst (Dertig van de top 100 goede doelen ziet haar volgers aantal dalen). Dit zijn de grootste dalers:



Natuurlijk zijn er ook de groeiers. Die lijst ziet er als volgt uit:



Daarin springt vooral de grote groei van de Maag Lever Darm Stichting in het oog. Navraag leert dat dit het gevolg is van het samenvoegen van twee eigen pagina's. 

Veranderingen in de lijst

De bovenkant van de lijst is onveranderd. De eerste mutatie die we aantreffen is de verschuiving die ontstaat door het schrappen van Pink Ribbon. Maar de invloed van die verschuiving is beperkt door de forse sprong die MLDS maakt, van 36 naar 19.

 Daaronder valt met name de groei op van:

  • European Cultural Foundation van 52 naar 46
  • Hersenstichting van 60 naar 52
  • Oranje Fonds van 80 naar 75
  • Dierennood van 103 naar 93

Conclusie

Nadat alle rook is opgetrokken heerst bij mij toch het gevoel dat het wat beter gaat met de Facebook Top 250. Langzaam maar zeker lijkt er een ontwikkeling de goede kant op te gaan. Maar het gaat nog traag en met de zomer op komst is het natuurlijk de vraag of dit zich door gaat zetten.

We gaan het vanzelf zien in september...

De lijst




Vragen over de samenstelling? Kijk hier of mail naar fundraiseronline@sestertius.nl .

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten