En toen was de kogel door de kerk. Op veler verzoek komt er vanaf nu ook een een kwartaalmeting van de ontwikkeling van goede doelen op LinkedIn op FundraiserOnline.
De lijsten zijn nog altijd mateloos populair, zoals ik uit de bezoekcijfers en reacties kan aflezen. En die van LinkedIn in het bijzonder.
Ik snap het wel. LinkedIn is afgelopen jaar plotseling helemaal 'hot' geworden in onze branche. Dat leidde tot een heel snelle groei van het aantal volgers, zoals de laatste metingen al uitwezen.
En nu? Zet de ontwikkeling zich door? Wordt LinkedIn inderdaad een steeds belangrijker sociaal medium voor goede doelen?
Samenstelling
De basislijst is zoals altijd onveranderd. De lijst is gebaseerd op de oorspronkelijke 144 organisaties waarmee ik in februari 2020 begon. Nog altijd zijn er 3 organisaties die ik niet terug kan vinden op LinkedIn. Deze keer is er één organisaties die haar naam wijzigde, namelijk Oudervereniging Balans dat Balans, vereniging voor ouders werd.
De ondergrens voor opname steeg weer fors, van 1.640 naar 1.827 volgers. Op die aantallen kom ik zo nog even terug. Wilde Ganzen verloor door deze stijging haar plek in de Top 100 aan Landschap Overijssel.
Resultaat
Wanneer je omschakelt van een halfjaarlijkse meting naar een kwartaalmeting zijn de groeicijfers vanzelfsprekend onvergelijkbaar met de voorgaande cijfers. De voor de hand liggende redenatie is dat je dus groeicijfers gaat zien die de helft zijn van eerdere metingen. Maar dat is niet helemaal waar.
Bij eerdere metingen heb ik al kunnen constateren dat er in de zomer en rond de kerstdagen in alle sociale media een terugval in groeicijfers is, dus mag je verwachten dat de resultaten van de periode februari t/m mei iets beter zullen zijn dan de resultaten van mei t/m augustus. Maar is dat ook zo in dit geval? Dat zullen we pas in augustus met zekerheid kunnen zeggen, dus ben ik nu erg terughoudend in mijn uitspraken en conclusies.
Feit is dat de groeicijfers er dit kwartaal erg goed uitzien. Het aantal volgers van de Top 100 steeg met 69.661, relatief met 8,9%. Aangezien de groei bij de vorige meting, over een half jaar, 15,9% bedroeg, valt er in ieder geval te constateren dat de groei zich nog altijd in een hoog tempo voortzet.
Anders uitgedrukt: 59 van de 100 organisaties realiseerden een groei die 50% of meer was dan de groei van het voorgaande half jaar. Bij 41 van de 100 was dat dus lager, maar bij geen enkele organisatie lager dan 29%.
Kortom, forse groeicijfers voor alle organisaties in de Top100
Verschuivingen
Grote groeicijfers leiden altijd tot verschuivingen in de lijst. De meest opmerkelijke zijn:
- Alzheimer Nederland, dat opschoof van positie 6 naar 5 , ten koste van WWF Nederland dat een plek daalt.
- Cordaid, dat de top 10 binnenkomt, ten koste van Oxfan Novib dat naar een 11e plek zakt.
- De Hersenstichting, dat stijgt van plek 24 naar plaats 16. Een Ommetje-effect?
- De Johan Cruyff Foundation, die stijgt van 30 naar 21
- De Maag Lever Darm stichting, die van 68 naar 52 in de lijst klimt
- Tree for All, dat van 70 naar plek 62 gaat.
Conclusie
En het gaat maar door! LinkedIn is nog altijd 'hot', en levert de mooiste groeicijfers van alle sociale media op.
Margaret Massop, een deskundig collega, merkte op dat LinkedIn steeds meer de rol van Facebook overneemt voor organisaties en hoger opgeleiden, omdat het als een 'beschaafder' medium gepercipieerd wordt, waar je nog wel even gedachteloos kan scrollen zonder geconfronteerd te worden met alle gekkigheid die op Facebook gedumpt wordt en waar je wel actief blijft omdat het voor je carrière belangrijk kan zijn. Ik denk dat ze de spijker op de kop slaat met die analyse, alhoewel ik er geen hard bewijs voor heb.
Feit is dat de groeicijfers hoog zijn en blijven. Hoe dat beeld in augustus is en hoe het eerste half jaar van 2021 zich verhoudt tot het laatste half jaar van 2020 zullen we over drie maanden zien. Maar ik heb er persoonlijk alle vertrouwen in dat de rol van LinkedIn voor goede doelen alleen maar groter zal worden...
De lijst
Vragen of opmerkingen of wil je ook in de lijst? Lees eerst de pagina met informatie over opname en mail dan naar fundraiseronline@sestertius.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten