Goede Doelen Instagram Top 100 [Feb 2025]

Het is alweer tijd voor de eerste meting van 2025. Aangezien er in de laatste maanden veel ophef rond de diverse sociale media exploitanten is, ben ik heel benieuwd wat deze meting op gaat leveren. 

Heeft alle commotie rond het presidentschap van Trump en de daaropvolgende handelingen van de diverse sociale media moguls, waaronder de mededeling van Zuckerberg dat Meta (en dus ook Instagram) haar moderatie aanpast, (al) gevolgen voor de resultaten? Of blijkt het een storm in een glas water te zijn? 

We gaan het zien...

Samenstelling

De Instagram Top 100 heeft aan het begin van dit jaar wat wijzigingen ondergaan:

  • Drie accounts vallen uit de Top 100 doordat ze onvoldoende groeiden. Dat zijn Orange Babies, Bas van de Goor Foundation en World Servants.
  • Drie organisaties komen daarvoor in de plaats. Dat betreft Metakids, Free Press Unlimited en Proefdiervrij.

De ondergrens voor opname in de lijst is gestegen van 4.709 volgers naar 4.967 volgers.

Resultaat

De Top 100 zag het aantal volgers toenemen met 104.515 naar een totaal van 6.693.556. Een toename van 1,59%.

Zoals gebruikelijk kijk ik dan eerst naar de twee grote accounts. Het Van Gogh Museum groeide met ruim 30.000 volgers, een groei die we sinds begin vorig jaar niet meer waargenomen hebben. Daarentegen ziet World Press Photo het volgersaantal krimpen met ruim 4.000. Netto dus een groei van de Top 2 van ongeveer 26.000.

Interessanter is wat er achter die twee gebeurt. Want de overige 98 zien hun volgersaantal met ruim 78.000 toenemen, een groei van 3,5%, en dat is in absolute aantallen vrijwel identiek aan een jaar geleden en daarmee beter dan de tweede helft van vorig jaar.

Maar die toename komt tot stand door enkele opmerkelijke uitschieters, zoals we verderop zullen zien, dus die is niet helemaal evenredig verdeeld.

Dat brengt mij gelijk bij een ander punt. Eind vorig jaar constateerde ik een bijzondere groeispurt van het Zeehondencentrum, waarvoor ik toen geen verklaring had. Inmiddels ben ik erop gewezen* dat hier een duidelijke verklaring voor is: Het Zeehondencentrum ging plots viraal in Japan!  (*met dank aan Erica Smallenbroek)

Groei en krimp

Het overzicht van snelle groeiers toont dit kwartaal enkele bijzondere accounts die we hier in het verleden niet in tegenkwamen.


Natuurlijk staat het Van Gogh bovenaan de lijst, maar daaronder zien we vier accounts die ik hier nooit eerder zag. Oxfam-Novib, dat met een plus van 16.000 volgers tweede staat en het volgersaantal met 57% ziet groeien. European Cultural Foundation, dat een forse sprong maakt door een groei van 23%. Metakids dat duidelijk profiteert van de aandacht door Serious Request en met maar liefst 98% groeit, waardoor het plots ook de Top 100 betreedt. En ook de groei van het Openluchtmuseum met 17% is opvallend te noemen.

Krimpende accounts zijn er ook. Helaas zie ik dat aantal opnieuw toenemen. Want waren dat er in augustus nog drie en in november vijf, nu zijn dat er acht geworden.

Verschuivingen

Natuurlijk leidt dit resultaat tot verschuivingen, alhoewel het uiteindelijk best meevalt.

  • Bovenaan de de lijst passeert de Vogelbescherming Free a Girl en stijgt naar plaats 8
  • en Oxfam Novib maakt een reuzesprong, van 25 naar 15

Kijken we wat dieper in de lijst vallen de volgende veranderingen op:

  • European Cultural Foundation gaat van 36 naar 30 (+6)
  • Openluchtmuseum gaat van 43 naar 39 (+4)
  • De Regenbooggroep gaat van 92 naar 88 (+4)
  • en natuurlijk maakt Metakids de grootste sprong. Zij stonden bij de vorige meting nog op plek 140 en zijn nu terug te vinden op plaats 95!

Conclusie

Het mag duidelijk zijn dat er op dit moment nog geen sprake is van een massale boycot en/of leegloop van Instagram. Alhoewel de kritiek soms anders doet vermoeden is er absoluut geen aanwijzing dat er gevolg wordt gegeven aan het besluit van Meta om de moderatie te beperken. Het verbaast me eerlijk gezegd ook niet.

Wat wel duidelijk is, en ook blijkt uit het recente onderzoek van Newcom, is dat Instagram verder doorgroeit en daarmee alleen maar belangrijker wordt. Maar lang niet ieder goed doel is daarvan doordrongen en uit de resultaten blijkt ook wel dat veel organisaties niet veel verder komen dan regelmatig een post plaatsen. Waarbij je je wel af kunt vragen of dat ook de goede posts zijn om je achterban echt uit te breiden. Want hoe 'shareable' en 'commentable' is die content nu eigenlijk? En waarom ben je als goed doel eigenijk actief geworden op Instagram? 

We zullen in mei zien of er wel opmerkelijke veranderingen waarneembaar zijn. 

De lijst




Vragen over de samenstelling? Kijk hier of mail naar fundraiseronline@sestertius.nl . 

 

Op de hoogte blijven? Je kan Fundraiser Online nu ook volgen op:

Threads: https://www.threads.net/@fundraiseronline

Bluesky: https://bsky.app/profile/fundraiseronline.bsky.social 

 

 

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten