93 Dollar en Facebook...

Ongeveer een jaar geleden las ik op een kort verhaaltje over de 93 Dollar Club. Een goed verhaal, dat ik ben blijven volgen en dat steeds leuker wordt....over hoe $93 ondertussen ruim $120.000 is geworden....en nog steeds groeit.

 
Kort samengevat is het verhaal:

Vrouw staat in winkel met boodschappen, moet $207 afrekenen en is haar portemonnee kwijt. Volledig onbekende vrouw betaalt haar rekening, en vertelt later die dag aan vrienden op Facebook dat ze zich er goed over voelde, maar veel te goed van vertrouwen is geweest. De volgende dag ontvangt ze alsnog de $207 plus $93 als dank voor de moeite ('neem er maar een massage van'). De vrouw vertelt dit verhaal op Facebook en vraagt haar vrienden wat te doen met de $93...'Geef het maar aan het goede doel' is het antwoord, waarop ze het bedrag verdubbelt en $186 aan een goed doel geeft. 


Vrienden vinden het zo'n goed verhaal dat ze spontaan ook $93 doneren. Het verhaal gaat de rond en zo wordt de $93 Club geboren...

Dit is het verhaal van de dames:




En het houd maar niet op...

Dit is de Facebook pagina van de 93 Dollar Club:
Facebook 93 Dollar Club

Dit is hun eigen website:
93 Dollar Club

Op YouTube kan je meer recente updates vinden.

Waarom dit verhaal? De totstandkoming is al een geweldig voorbeeld van de werking van het 'sociale' aspect van Social Media.

Maar het blijft goed gaan. Het geïntegreerd gebruik van Sociale Media is nog steeds erg slim. Al dan niet bewust begrijpen de dames precies wat ze moeten doen om hun verhaal levend te houden. Facebook/ YouTube/ website...allemaal worden ze keurig onderling verbonden. En door betrokken donateurs actief te stimuleren het verhaal te delen, blijft de sneeuwbal rollen...

Het beste element? Bekijk de Facebook pagina eens goed. Iedere donatie wordt erkend en gewaardeerd en de donor wordt individueel bedankt. Kijk, dan heb je Sociale Media echt begrepen...

Overigens kan ik me de bron echt niet meer herinneren, 't zal ongetwijfeld een blogger zijn geweest, maar ik vond het zo leuk en leerzaam dat ik de lezer dit verhaal  niet wilde onthouden. Geen bronvermelding is slecht Social Media gebruik, dus bij deze mijn excuses aan de onbekende bron!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten