Een beloning voor goed gedrag...

De verhouding tussen bedrijven en Goede Doelen blijft een lastige. 'Profit' en 'non-profit' zoeken altijd naar nieuwe samenwerkingsvormen, maar zijn daar niet altijd even succesvol in. De belangen zijn niet gelijk en soms moeilijk verenigbaar. Een leuke, laagdrempelige poging om beider belangen bijeen te brengen is het begin dit voorjaar gestarte Bolder.

Hoe werkt het?

Bedrijven maken een 'uitdaging', waarin een maatschappelijke component zit. Die maatschappelijke component is veelal een positieve bijdrage aan het milieu, een donatie aan een goed doel, goed gedrag o.i.d. 

Iedereen die aan de uitdaging voldoet krijgt van het bedrijf een beloning, meestal in de vorm van korting. Voor de onderneming betekent het dus dat het awareness en traffic genereert, verkoop stimuleert en een sociaal gezicht laat zien. Zowel een branding als een sales voordeel dus.


Om deel te nemen moet je je wel aanmelden, zodat de organisatie de afhandeling van de beloning kan verrichten. Leuk, want daarmee bouwt Bolder dus een database van deelnemers op. Na uitvoering van de uitdaging beschrijft de deelnemer wat hij/zij gedaan heeft en plaatst een foto. De beste actie wordt extra beloond.

Maar er gebeurd meer: De reactie van de deelnemer gaat na plaatsing namelijk automatisch door naar de Facebook pagina van het bedrijf. Het bedrijf krijgt dus alle (maatschappelijk verantwoordde) testimonials van de deelnemers, die het natuurlijk weer kan gebruiken in zijn eigen online communicatie.

De website vind je hier:  Bolder


De geslaagde acties kan je ook terug vinden op het blog van Bolder:
Bolder blog

En ze zijn natuurlijk te vinden op Facebook: Bolder op Facebook

Alhoewel Bolder nog maar net begonnen is en het concept naar mijn bescheiden mening nog wel wat beter uitgewerkt kan worden, evenals overigens de uitleg op de website, vind ik het in basis wel leuk.

Qua uitwerking mag het van mij nog wel wat beter.

- Bolder is bij lange na niet transparant genoeg:
  • Wie of wat is 'Bolder'? Ik vind wat namen terug, maar iets meer toelichting zou wel wenselijk zijn. 
  • Wie betaalt Bolder? Naar ik aanneem het adverterende bedrijf, maar dat wordt niet duidelijk gemaakt.
  • Wat doet Bolder zelf voor de maatschappij? 'Practice what you preach' zou ik zeggen.
- Ik vraag me ook wel af of het de deelnemers duidelijk wordt wat er met hun persoonlijke bijdrage gebeurt.
- Sommige 'uitdagingen' vind ik nu niet bepaald passen in het concept, het lijkt vooral bedoeld als vulling. Ik zou adviseren de randvoorwaarden van de uitdaging wat beter te communiceren en te handhaven.

Toch maar in de gaten houden hoe het zich ontwikkelt, het concept heeft wel potentie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten