Hoe werkt het?
Bedrijven maken een 'uitdaging', waarin een maatschappelijke component zit. Die maatschappelijke component is veelal een positieve bijdrage aan het milieu, een donatie aan een goed doel, goed gedrag o.i.d.
Iedereen die aan de uitdaging voldoet krijgt van het bedrijf een beloning, meestal in de vorm van korting. Voor de onderneming betekent het dus dat het awareness en traffic genereert, verkoop stimuleert en een sociaal gezicht laat zien. Zowel een branding als een sales voordeel dus.
Om deel te nemen moet je je wel aanmelden, zodat de organisatie de afhandeling van de beloning kan verrichten. Leuk, want daarmee bouwt Bolder dus een database van deelnemers op. Na uitvoering van de uitdaging beschrijft de deelnemer wat hij/zij gedaan heeft en plaatst een foto. De beste actie wordt extra beloond.
Maar er gebeurd meer: De reactie van de deelnemer gaat na plaatsing namelijk automatisch door naar de Facebook pagina van het bedrijf. Het bedrijf krijgt dus alle (maatschappelijk verantwoordde) testimonials van de deelnemers, die het natuurlijk weer kan gebruiken in zijn eigen online communicatie.
De website vind je hier: Bolder
De geslaagde acties kan je ook terug vinden op het blog van Bolder:
Bolder blog
En ze zijn natuurlijk te vinden op Facebook: Bolder op Facebook
Alhoewel Bolder nog maar net begonnen is en het concept naar mijn bescheiden mening nog wel wat beter uitgewerkt kan worden, evenals overigens de uitleg op de website, vind ik het in basis wel leuk.
Qua uitwerking mag het van mij nog wel wat beter.
- Bolder is bij lange na niet transparant genoeg:
- Wie of wat is 'Bolder'? Ik vind wat namen terug, maar iets meer toelichting zou wel wenselijk zijn.
- Wie betaalt Bolder? Naar ik aanneem het adverterende bedrijf, maar dat wordt niet duidelijk gemaakt.
- Wat doet Bolder zelf voor de maatschappij? 'Practice what you preach' zou ik zeggen.
- Sommige 'uitdagingen' vind ik nu niet bepaald passen in het concept, het lijkt vooral bedoeld als vulling. Ik zou adviseren de randvoorwaarden van de uitdaging wat beter te communiceren en te handhaven.
Toch maar in de gaten houden hoe het zich ontwikkelt, het concept heeft wel potentie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten