De concurrenten van Just Giving in de UK

Iedereen die de ontwikkeling van Online Social Network Fundraising volgt, kent Just Giving. Als je oppervlakkig naar de Britse markt kijkt, lijkt het wel alsof Just Giving in de UK een monopolie in handen heeft. Is dat ook zo?



Met een marktaandeel van 85% heeft Just Giving inderdaad een zeer dominante marktpositie, maar er zijn wel degelijk andere aanbieders van OSNF in de U.K. Heel klein zijn die nu ook weer niet, als je hun omzet en aantallen activisten bekijkt en vergelijkt met de aanbieders in andere landen. Belangrijker is dat hun marktaandeel snel groeit. Wie zijn die anderen eigenlijk?

De vijf belangrijkste concurrenten (in willekeurige volgorde)

1. Bmycharity


2. Charity Giving


3. Every Click


4. The Big Give


5. Virgin Money Giving


Just Giving ligt op dit moment onder vuur in verband met hun kosten. Ze berekenen 15 pond per goed doel per maand + 5% van de transactie. De vijf concurrenten claimen goedkoper (of zelfs gratis) te zijn en hun kosten van bedrijfsvoering terug te verdienen uit advertentie opbrengsten. Er worden dus voor het goede doel geen kosten in rekening gebracht. 100% van de donatie gaat daadwerkelijk door naar het goede doel.

De laatste maanden daalt het marktaandeel van Just Giving behoorlijk, doordat goede doelen en organisatoren van evenementen hun activisten aanraden hun fondsenwervende acties op te zetten bij één van deze vijf nieuwe marktpartijen.

Het is interessant om deze ontwikkeling te volgen, niet in de laatste plaats omdat er ook in Nederland nog niet veel alternatieven zijn voor algemeen gebruik. Naarmate het volume van gebruik toeneemt, is het te verwachten dat er zich ook bij ons nieuwe spelers op de markt gaan melden.

Daarnaast staat juist het bedrijfsmodel van Just Giving ter discussie. Een discussie die ook in Nederland te verwachten valt bij nieuwe toetreders. Maar is het wel waar dat met adverteerders alle kosten goed te maken zijn? Werkt dit bedrijfsmodel op de lange termijn? Want meer omzet leidt tot meer (transactie)kosten voor de aanbieder en dus zijn er noodzakelijkerwijs meer inkomsten uit advertenties nodig. En juist dat lijkt niet ongelimiteerd door te kunnen groeien. De vraag is dus hoelang de claim van de nieuwe toetreders stand kan houden.

Voorlopig lukt het nog wel in de U.K. en ongetwijfeld ook in de U.S., maar kan het ook in een relatief kleine markt en klein taalgebied als Nederland op de lange termijn? Of moet er andere bedrijfsmodellen komen? En wat is de rol van goede doelen daarin?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen