Uit de presentatie blijkt dat:
1. Iedere instelling de dupe kan worden van falend social media beleid, dus ook non profit instellingen.
2. Actiegerichte organisaties gebruik kunnen maken van het falende beleid van (commerciƫle) organisaties.
3. Onderschatting van de kracht van social media bijna altijd de oorzaak van de ellende is.
4. Het social media beleid zich niet alleen beperkt tot het volgen van wat er gebeurt, maar ook het actief handelen als daar een reden toe is. Onder handelen kan ook ' het nalaten van reageren' horen, maar dat is zelden de beste optie gebleken. Alhoewel Youp bellen ook niet het meest handige was.
Maar dan moet je wel weten wat je moet doen. En daar schort het vaak aan. Veel goede doelen laten na hun personeel voor te lichten over hoe te handelen bij het gebruik van sociale media.
De laatste tijd zien we dat de grote commerciƫle organisaties een 'social media' handleiding verspreiden, waarin uitgelegd wordt hoe te handelen bij constatering van een vermelding van de organisatie in de sociale media. Dat is een goede eerste stap. Maar wel een defensieve en re-actieve. In ieder geval veel beter dan medewerkers het gebruik van sociale media te verbieden, want dat werkt echt niet!
Het is minstens net zo belangrijk om proactief te werk te gaan. Veel goede doelen hebben bijvoorbeeld niet eens een eigen Twitter account, een profiel op LinkedIn en Facebook en zitten niet op Hyves. Heb je je wel eens afgevraagd wat er kan gebeuren als iemand met niet al te goede bedoelingen een profiel voor jouw organisatie aanmaakt? Het is voor een organisatie geen kwestie van kunnen of willen, maar van moeten!
Kortom...aan de slag!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten