Overtuigen is een cruciaal woord in fondsenwerving. Overtuigen bestaat uit 3 elementen, 'Need'-'Solution' en 'Now'. Om een potentiƫle donor te overtuigen dient er eerst een overeenstemming te zijn over het probleem. Immers, als er geen erkend probleem, is er ook geen oplossing nodig. Pas als het probleem erkend wordt, heeft het zin om over de oplossing te praten.
In dit inmiddels twee jaar oude filmpje worden probleem en oplossing heel goed weggezet:
Het is een zeer heldere boodschap, een toonbeeld van communicatiekracht. Het toont maar weer eens aan dat je niet noodzakelijk uitgemergelde kinderen hoeft te laten zien met angstige ogen om een boodschap over te brengen.
Toch ontbreekt er iets. Er wordt geweldig gezaaid, maar er wordt niet geoogst. De 'Now', de 'call to action', ontbreekt, althans, die is veel te ver weggestopt. Geen 'Doneer nu' oproep, geen gironummer o.i.d., alleen een URL, en zelfs geen oproep om daar naar toe te gaan. De opgeroepen emotie, het gevoel van 'Wat kan ik doen?" wordt gesmoord met vage tonen van de URL van de website, en zelfs daar aangekomen moet je nog en aantal handelingen verrichten om bij een mogelijkheid tot doneren te komen. Een gemiste kans!
We zijn inmiddels twee jaar later en de eerste film heeft recentelijk een opvolger gekregen:
Alweer heel sterk, goed gemaakt en super duidelijk wat probleem en oplossing zijn, maar opnieuw nauwelijks een oproep tot handelen en de specifieke rol van de organisatie wordt er ook nog steeds niet helder in.
Beide boodschappen hebben duidelijk een doel in termen van 'advocacy', hetgeen zeer belangrijk is, maar het is ook een toonbeeld van gescheiden belangen in een organisatie. Fondsenwerving en advocacy zouden niet gescheiden mogen zijn, ze dienen gezamenlijk op te trekken.
Overigens is ook de website van 'The Girl Effect' de moeite van een bezoek waard:
The Girl Effect
De vormgeving is heerlijk eenvoudig. Daar kunnen nog veel organisaties iets van leren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten