Mobiele Fondsenwerving (2): Ook opa is mobiel.

Tsja, ontwikkelingen op internet gaan snel. 10 jaar geleden was de The Hunger Site zeer populair en een voorbeeld voor fondsenwervers. Het concept was simpel en  doeltreffend. Je installeerde THS als eerste website bij opening van je browser, en iedere dag begon je met een klik op de button. Waarmee je een kopje rijst doneerde, dat feitelijk betaald werd door de adverteerders.



Het principe werd 'Click-to-Donate' genoemd, en omdat het zo laagdrempelig was,werd het een groot succes. Dit werd versterkt door de verregaande transparantie t.a.v. de resultaten, voor die tijd wel zeer ongebruikelijk. Je kon op de site meteen zien hoeveel er al gedoneerd was en hoe het geld besteed werd/zou worden. In 2000 werden op deze wijze 167 miljoen kopjes rijst gedoneerd. Nog altijd is THS goed voor ruim 50 miljoen kopjes rijst per jaar.


Het oorspronkelijke THS was een goede doel, maar is al lang geen goed doel meer. Het werd een bedrijf, dat na wat omzwervingen in 2001 in handen kwam van CharityUSA, een bedrijf dat het 'Click-to-Donate' principe uitbouwde naar een 10-tal verschillende onderwerpen, waaronder het Regenwoud, Borstkanker, Dierenopvang en Gezondheidszorg voor kinderen. De opbrengsten van THS worden tegenwoordig besteed via Mercy Corps en Feeding America. 

Het principe van 'Click-to-Donate' leent zich natuurlijk ook heel goed voor mobiele applicaties. En dus kreeg THS een tweede leven als 'Touch-to-Give', een iPhone app.






Het principe is hetzelfde gebleven: Even de app openen, klikken op de button en je dag is weer goed. Directe bevrediging van de behoefte om goed te doen, zonder dat je meteen de portemonnee hoeft te trekken. Waarmee de opa van de online fondsenwerving weer helemaal terug is aan het front!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten