Mobiele Fondsenwerving (1)


Fondsenwerving heeft inmiddels ook de mobiele wereld bereikt. De tijd voor goede doelen om zich te oriĆ«nteren is dus voorbij, de concurrentie op het scherm van de mobiele apparaten is nu begonnen! 
Internationaal zijn er al veel goede en minder goede voorbeelden te vinden, de komende tijd worden er een aantal interessante uitgelicht. De eerste is een Australische iPhone app (application) die gebruikt wordt als ondersteuning van een evenement, De HBF Run for a Reason in Perth.


Evenementen en apps lijken overigens voor elkaar gemaakt. Er zullen nog veel meer vergelijkbare toepassingen komen, waar zeker aandacht aan besteed gaat worden

 
 De meeste 'goede doelen apps' die er nu verkrijgbaar zijn, zijn zeer zender gericht. Er wordt vooral veel verteld over de organisatie, maar waarom zou een donor/activist een folder op z'n mobiele telefoon zetten en die telkens opnieuw bekijken/gebruiken?  Interactie is veelal nauwelijks mogelijk.

Dat is in dit geval wel anders. Wat leerzaam is aan deze iPhone app is dat het ontwikkeld is vanuit de behoefte van de gebruiker.

  • De app is gedurende de gehele voorbereiding op het evenement bruikbaar, niet alleen tijdens het evenement. 
  • De app is niet primair bedoeld om informatie te geven over de betrokken organisaties. 
  • Aan fondsenwerving wordt specifiek aandacht geschonken, dat is niet alleen het centrale doel van het evenement, maar ook van deze app. 
  • De app biedt de mogelijkheid tot communicatie met 'vrienden', is dus interactief.
  • De app heeft een duidelijke meerwaarde ten opzichte van een mobiele website (waarover later nog een post volgt)
Een prachtig voorbeeld van online/off line integratie waarin goed gebruik gemaakt is van de specifieke toegevoegde waarde die een app kan bieden.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen