Een boodschap komt over als het vooral heel erg kort en bondig gebracht wordt en vooral niet te veel vraagt van de toehoorder. Succesvolle campagnes hebben een begrijpbare, onvermijdelijke boodschap. Dat weet iedere fondsenwerver natuurlijk al heel lang, en daar maken we als beroepsgroep maar al te graag gebruik van. Maar er is een groot verschil tussen theorie en executie...
Hieronder een zeer aansprekend voorbeeld, een vorm van communiceren waarbij een groot probleem heel erg klein gemaakt wordt. Als het heel eenvoudig is, waarom zou je het dan moeilijk maken?
Niets nieuws aan deze soort van boodschap, dat gebeurt al heel erg lang op deze manier, maar de kracht is de combinatie van de boodschap en de visualisatie. Een geschreven lijst met wat je voor een klein bedrag kunt doen staat al jaren in vele mailings, maar het zo expliciet in beeld weergeven is vele malen krachtiger. Eigenlijk weet je al snel waar dit naar toe gaat, het ligt er duimdik bovenop, maar de grote hoeveelheid (24!!) belachelijke voorbeelden zorgt ervoor dat er toegewerkt wordt naar een climax, het enigszins onbehagelijke gevoel dat er geen excuus meer is om niet te helpen.
De campagne is overigens van (RED). Dit is een fonds dat wel op een zeer speciale manier aan z'n middelen komt. Onder het (RED) label worden speciale producten gemaakt in samenwerking met grote merken, waarvan de opbrengst voor 50% naar (RED) gaat. Waarvan de opbrengsten overigens ten goede komen aan The Global Fund.
Voor wat betreft succesvolle profit/non-profit samenwerking is dit overigens wel een hele mooie showcase, en het bezoeken waard, zowel vanwege het concept als vanwege de producten.
(RED)
En voor wie meer wil weten van The Global Fund:
The Global Fund
Geen opmerkingen:
Een reactie posten