Transparantie in de UK: alle goede doelen acties in beeld.

Hoe web 2.0 nieuwe informatiebronnen creëert, zien we sinds kort in de U.K. Weliswaar nog in een bèta versie, maar toch...het is er: Een overzicht per goed doel van wat er online gedoneerd wordt via Just Giving, Free Giving en Virgin Money Giving. Nog niet helemaal realtime, dat krijg je als je afhankelijk bent van data aggregatie, maar desalniettemin heel boeiend en erg transparant.



Op de website is per organisatie op een dashboard zichtbaar hoeveel er in totaal gedoneerd is, met behulp van hoeveel acties, zijn alle actieve acties en het huidige resultaat terug te vinden, is het rapport van de Charity Commission te vinden, en wordt de organisatie vergeleken met het gemiddelde van alle organisaties. Een geweldige openbare bron van informatie dus. En één die laat zien hoe omvangrijk dit marktsegment in de U.K. inmiddels is geworden.

Wat sterk is aan deze site is dat het niet alleen informatie beschikbaar maakt voor het algemene publiek, het geeft ook een geweldige benchmark voor iedere individuele organisatie. Als fondsenwerver krijg je de mogelijkheid om te zien waar je staat t.o.v. anderen. Het geeft je daarmee belangrijke informatie in handen voor investeringsbeslissingen in je (online) fondsenwerving programma.

Om een beeld te geven hierbij een screenprint van British Red Cross.


Maar eigenlijk moet je vooral zelf gaan zoeken op:  JustCharity
En ze hebben ook nog een US site: JustCharity U.S. 

Goed voor uren vermaak!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen