enkele jaren geleden een aantal leuke ideeën voor 'online supported personal events'.
In deze presentatie kan je ze bekijken.
Vanzelfsprekend is deze presentatie primair bedoeld voor activisten, maar ook fondsenwervers kunnen er heel wat van leren. Het geeft namelijk een goed beeld van wat je activisten van je mogen en zullen verwachten en waarin je platform dus dient te voorzien.
Ook is het wel verstandig om op je website voorbeelden van acties te geven. Het inspireert en stimuleert mensen die actief willen worden voor je organisatie. Gebruik het liefst aansprekende voorbeelden van mensen die al eerder iets voor je gedaan hebben, echte mensen inspireren altijd meer dan theoretische voorbeelden. En het is ook geloofwaardiger.
Bij de keuze van voorbeelden moet je wel enkele overwegingen maken:
- Grote successen zijn inspirerend, te grote successen lijken 'onhaalbaar' en bereiken het tegenovergestelde, ze ontmoedigen de potentiële activist.
- Hetzelfde geld voor de acties die aan succes ten grondslag liggen. Hele complexe acties ontmoedigen, dus hou het simpel.
- Gebruik waar mogelijk de input van de oorspronkelijke activist. Heeft die bijvoorbeeld een blog bijgehouden, gebruik dan zijn/haar quotes.
- Vraag toestemming aan de activisten die je als voorbeeld gebruikt! Onthoud dat dit web 2.0 is en het bij de etiquette hoort.
- Leg bij voorbeelden ook uit waarom het goed was. Licht de goede elementen eruit en geef toelichting waar nodig.
- Communiceer in eenvoudig taalgebruik, let op dat je geen vakjargon hanteert.
- En tot slot...het doel is om de potentiële activist te overtuigen. Spreek hem of haar aan, gebruik geen woorden als 'wij' of nog erger 'ík', maar praat over 'jij', 'jouw actie'.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten