Tegenwoordig kan niemand er meer omheen; de belangrijkste vraag luidt: 'Hoe sociaal ben jij?' Waarmee dan bedoeld wordt hoe het met je 'social media presence' gesteld is. Wat doe je zelf, wat zeggen anderen over jou?
Ook voor goede doelen is dit inmiddels van levensbelang. Want (negatieve) publiciteit over je eigen organisatie kan in social media snel groteske vormen aannemen. En wachten totdat iemand 'van buiten' de moeite neemt om dat te melden, is over het algemeen niet de beste oplossing.
Tijdens mijn in-house workshops bij goede doelen laat ik regelmatig zien hoe het met hun social media presence gesteld is. En dat is vaak even schrikken. De laatste tweets, de laatste blog mentions, ze worden nog niet zo gevolgd in Nederland. Terwijl het zo eenvoudig is. En voor fondsenwervers is het imago van de organisatie van levensbelang. Toch handig om te weten dat zojuist iemand getweet heeft over die net verzonden mailing, of over een negatief telemarketing gesprek.
Er zijn veel tools beschikbaar om continu op de hoogte te blijven. Niet allemaal even geschikt, maar een paar kan ik er absoluut aanraden, en voor al die goede doelen die op de centjes moeten letten; ze zijn allemaal gratis! Dit zijn tools die je kan gebruiken:
Twazzup
Addict-o-matic
Google Alerts
En mijn persoonlijke favoriet:
HowSociable?
En dan zijn er natuurlijk ook nog de betaalde 'monitoring tools', voor de echte kenners, maar daar ga ik geen reclame voor maken, dat moeten ze zelf maar doen.
De verschillen zijn klein, zitten vooral in de instelmogelijkheden voor alerts, en het bereik is soms wat verschillend, maar een combinatie geeft een goed eerste inzicht.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten