Social Media Guidelines in non profit.

Help! Ze schrijven over m'n organisatie! Wat nu, hoe te reageren? Of niet reageren?

Tot op heden ben ik bij nog niet veel goede doelen in Nederland werkbare Social Media Guidelines tegengekomen. Voor de meeste organisaties geldt dat ze er pas over nadenken als ze met de harde werkelijkheid geconfronteerd worden. Daarom toch maar eens wat meer aandacht voor dit onderwerp. Want wat verwachten we nu van elkaar in een organisatie, wat mag wel en wat willen we niet?

Social Media zijn mensenwerk. Veelal privé, maar tegelijk functioneer je als privépersoon natuurlijk nog wel als uithangbord van je organisatie. Maar wat verwacht die organisatie nu eigenlijk over je handelen? Wat moet je doen als je iets tegenkomt over je organisatie? Mag je als werknemer zelf iets over je organisatie zeggen, schrijven, twitteren?

Veel commerciële bedrijven hebben tegenwoordig uitgebreide Social Media Guidelines (SMG's). Hierin is vastgelegd wat van iedere medewerker verwacht wordt, hoe je wel of juist niet reageert, wat je zelf wel mag doen en wat juist niet. Ook charitatieve instellingen lijken zich hiervan bewust te worden. Verschillende blogs hebben een inventarisatie gemaakt. Erg handig om het wiel niet zelf uit te hoeven vinden:

Een overzicht van vooral grote bedrijven:

Enterprise list of 40 social media staff guidelines

Een overzicht van een aantal goede doelen in de V.S. tref je hier.

Socialmediagovernance.com

En vorige week publiceerde de AFP (Association of Fundraising Professionals) een branchebrede richtlijn voor goede doelen, die je hier aantreft:

AFP Social Media Guidelines

De opzet is eigenlijk overal wel hetzelfde, dus heb je hier een goede basis om het snel zelf op te zetten.

Soms is goede raad niet duur. Ga hiermee snel aan de slag! Niet in de laatste plaats omdat ik nog steeds grote organisaties tegenkom waar bij een acute gebeurtenis eerst een vergadering belegd wordt, liefst drie dagen later, om een concept reactie te formuleren die vervolgens na het weekend aan de directie voor gelegd wordt voor akkoord...zucht!...dan heb je het dus niet begrepen.

Ik ben dan ook zeer benieuwd of er in Nederland al goede doelen zijn die voor hun personeel en/of vrijwilligers Social Media Guidelines opgesteld hebben. En zo ja, dan zou ik ze heel graag ontvangen.


Post ze als reactie, zodat iedereen ze kan zien, of mail ze naar info@sestertius.nl, dan besteed ik er binnenkort meer aandacht aan in Fundraiser Online.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen